MONO, ongestoord onderweg

MONO, ongestoord onderweg

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
RIJKSOVERHEID / MINISTERIE VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2018
Paginanummer
456

Doelstelling

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers stijgt sinds 2015 weer. Hoewel het niet te meten is, kunnen we best stellen dat dit vooral te 'danken' is aan het gebruik van de smartphone in het verkeer. Om gedragsverandering te bewerkstelligen gaan we: een duidelijke sociale norm stellen, haalbare handelingsperspectieven aanbieden en de risicoperceptie vergroten.

Doelgroep

Alle bestuurders (zowel automobilisten als fietsers) en verstuurders (de sociale omgeving van de bestuurders die hen berichten sturen, ook als ze weten - of kunnen weten - dat ze onderweg zijn). Dat is dus heel Nederland, en we zijn allemaal soms bestuurder en soms verstuurder. We focussen op vier archetypen: de fietsende tiener, de jonge onervaren automobilist, de zakelijke rijder en de bestelwagenchauffeur.

Merkomschrijving

We hebben een nieuw merk ontwikkeld, waarmee we de sociale norm 'Nederland wil niet storen tijdens het sturen' uitdragen. Het moet normaal zijn dat we ons in het verkeer niet laten afleiden door social media, maar ook dat we anderen die onderweg zijn niet afleiden. Kortom, het is normaal dat we tijdens het sturen maar met een ding bezig zijn, oftwewel: Rij MONO, fiets MONO.

Concept

Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als bestuurder moeilijk om binnenkomende berichten te weerstaan. Daarom spreken we in deze campagne ook de sociale omgeving aan om zo de sociale druk bij de bestuurder weg te nemen. We doen dit door alle bestuurders uit onze campagne samen te laten komen op één kruispunt. Een krachtig campagnebeeld dat laat zien dat we elkaar op de weg allemaal tegenkomen en dat je daar ongestoord onderweg moet kunnen zijn.

Media- en middelenstrategie

Om het merk snel bekendheid te geven en de sociale norm zo snel mogelijk te vestigen, zetten we televisie, radio en outdoor in. Met online/social video (mobile first) en display/social ads leiden we de doelgroep direct naar het goede gedrag: een app download (Android) of een instructievideo om je instellingen aan te passen (iOS). Via een free publicity offensief kregen we aandacht in talloze radio-/tv-programma's en in vrijwel alle on- en offline nieuwsmedia. Op het kruispunt en in de commercials figureerde influencer Hanwe die ook diverse vlogs en Instagram posts aan MONO wijde.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken