MINDER MISBRUIK 1-1-2

MINDER MISBRUIK 1-1-2

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Rijksoverheid/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bureau
N=5 + KONG
Jaar
2009
Paginanummer
438

Nominatie 2009

Doelstelling

Kinderen informeren dat ze voortaan traceerbaar zijn als ze 112 misbruiken.

Doelgroep

Primair: kinderen 10-14 jaar. Misbruik van 112 komt juist bij hen veel voor. Zij bellen 112 voor de grap. Daarbij zijn zij het meest vatbaar voor de boodschap. Secundair: ouders. Zij zijn de belangrijkste beïnvloeders van deze kinderen.

Concept

‘Veiligheid heb je zelf in de hand’ is de kernboodschap om burgers te doen beseffen dat iedereen kan bijdragen aan de veiligheid van zijn omgeving. Om misbruik van 112 te verminderen, is dit vertaald in: ‘Minder misbruik van 112 heb je zelf in de hand’. Aanleiding is het groeiende misbruik van het alarmnummer (65%). Mede veroorzaakt doordat steeds jongere kinderen een mobiele telefoon hebben en deze misbruiken om anoniem belletje te trekken. Een nieuw traceersysteem van de 112-centrale maakt het mogelijk om iedereen op te sporen die met zijn mobiele telefoon het nummer misbruikt. Zelfs als de telefoon geen simkaart heeft. Het concept houdt een spiegel voor: activeert dat stukje in jou dat best weet dat je iets zou kunnen en moeten doen. Om dit besef te versterken, worden kinderen erop gewezen dat stiekem niet meer stiekem is. De TVC vertelt dat 112 bellen voor de lol niet meer om te lachen is, want iedereen wordt voortaan in alle gevallen gevonden. Online wordt dit opvallend en ludiek gebracht door te vragen of kinderen 112 bellen voor de lol grappig vinden. Welk antwoord ze ook geven, de onder kinderen populaire Maxime Hartman breekt met zijn agententeam uit het scherm en spreekt de kinderen direct aan.

Media- en middelenstrategie

Voor zowel breed als specifiek bereik wordt de campagne ingezet op tv rond kinderprogramma’s en in bioscopen, zodat ook meekijkende ouders worden bereikt. Daarnaast op voor kinderen populaire websites. Op de website staat meer informatie en kunnen ouders met hun kinderen een contract afsluiten wanneer zij hun eerste mobiele telefoon krijgen. PR zorgt voor veel pers en media-aandacht, waaronder een uitgebreid item in het NOS 8-uurjournaal.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken