MINDER MISBRUIK 1-1-2

Rijksoverheid/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties / N=5 + KONG

Nominatie 2009

Bekijk deze campagne op pagina 438 van het SAN Jaarboek 2009.

Adverteerder
Rijksoverheid/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Titel
Campagne Minder misbruik 1-1-2
Bureau
N=5 + KONG
Account
Judith Lavalette, Willemijn Reuvers (N=5), Barbara Leusink (KONG)
Copy
Jeroen van der Sluis (N=5), Pascal Boogaert (KONG)
Art
Lukas van de Ven (N=5), Yacco Vijn (KONG)
Strateeg
Trudelies van der Poel, Mirte Stut (N=5), Peggy Wijtzes (KONG)
Opdrachtgever
MARLOES DROOG, MARCEL DE JONG, MIRJAM SUURMEIJER (DPC) NICOLETTE VERHOEVEN, HENK VAN DIJK (BZK)
Film/Productiemaatschappij
Comrad (N=5), Artcore (KONG)
Editor
Martin Heijgelaar (N=5)
Muziek
Geluidsstudio FC Walvisch (N=5), Kaiser Sound Studios (KONG)
RTV-producer
Monique Neuteboom (N=5) Linda Kiphardt (KONG)
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van N=5 + KONG
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

Kinderen informeren dat ze voortaan traceerbaar zijn als ze 112 misbruiken.

Doelgroep

Primair: kinderen 10-14 jaar. Misbruik van 112 komt juist bij hen veel voor. Zij bellen 112 voor de grap. Daarbij zijn zij het meest vatbaar voor de boodschap. Secundair: ouders. Zij zijn de belangrijkste beïnvloeders van deze kinderen.

Strategie/Concept

‘Veiligheid heb je zelf in de hand’ is de kernboodschap om burgers te doen beseffen dat iedereen kan bijdragen aan de veiligheid van zijn omgeving. Om misbruik van 112 te verminderen, is dit vertaald in: ‘Minder misbruik van 112 heb je zelf in de hand’. Aanleiding is het groeiende misbruik van het alarmnummer (65%). Mede veroorzaakt doordat steeds jongere kinderen een mobiele telefoon hebben en deze misbruiken om anoniem belletje te trekken. Een nieuw traceersysteem van de 112-centrale maakt het mogelijk om iedereen op te sporen die met zijn mobiele telefoon het nummer misbruikt. Zelfs als de telefoon geen simkaart heeft. Het concept houdt een spiegel voor: activeert dat stukje in jou dat best weet dat je iets zou kunnen en moeten doen. Om dit besef te versterken, worden kinderen erop gewezen dat stiekem niet meer stiekem is. De TVC vertelt dat 112 bellen voor de lol niet meer om te lachen is, want iedereen wordt voortaan in alle gevallen gevonden. Online wordt dit opvallend en ludiek gebracht door te vragen of kinderen 112 bellen voor de lol grappig vinden. Welk antwoord ze ook geven, de onder kinderen populaire Maxime Hartman breekt met zijn agententeam uit het scherm en spreekt de kinderen direct aan.

Media- en middelenstrategie

Voor zowel breed als specifiek bereik wordt de campagne ingezet op tv rond kinderprogramma’s en in bioscopen, zodat ook meekijkende ouders worden bereikt. Daarnaast op voor kinderen populaire websites. Op de website staat meer informatie en kunnen ouders met hun kinderen een contract afsluiten wanneer zij hun eerste mobiele telefoon krijgen. PR zorgt voor veel pers en media-aandacht, waaronder een uitgebreid item in het NOS 8-uurjournaal.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen