MEER VEILIGHEID OP STRAAT

Rijksoverheid/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties / N=5 + KONG

Nominatie 2009

Bekijk deze campagne op pagina 440 van het SAN Jaarboek 2009.

Adverteerder
Rijksoverheid/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Titel
Bewustwordingscampagne Veiligheid op straat
Bureau
N=5 + KONG
Account
Judith Lavalette, Nadine Marcar (N=5), Tisha Hoppenbrouwers (KONG)
Copy
Jeroen van der Sluis (N=5), Yacco Vijn, Marthe Noordijk (KONG)
Art
Lukas van de Ven (N=5), Yacco Vijn, Michael Vromans (KONG)
Strateeg
Marc Oosterhout, Trudelies van der Poel (N=5), Peggy Wijtzes (KONG)
Opdrachtgever
NICK VAN GAALEN, RENSKE HARTEVELT (DPC), ANGÉLIQUE VAN DRUNEN, HENK VAN DIJK (BZK)
Film/Productiemaatschappij
Comrad (Regisseur: Roel Welling), Refunk (KONG)
RTV-producer
Linda Kiphardt
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van N=5 + KONG
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

Geef getuigen van agressie en geweld tegen mensen met een publieke taak en tijdens oud en nieuw een handelingsperspectief en vertel ze dat ze zelf iets kunnen doen aan de veiligheid op straat.

Doelgroep

Getuigen van agressie en geweld op straat. Veel mensen denken dat ze, wanneer ze getuige zijn van agressie, weinig zelf kunnen doen om te helpen.

Strategie/Concept

‘Veiligheid heb je zelf in de hand’ is de kernboodschap om burgers te doen beseffen dat iedereen kan bijdragen aan de veiligheid van zijn omgeving. Om agressie op straat te verminderen, is dit vertaald in: ‘Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand’. Agressie en geweld tegen medewerkers met een publieke taak en tijdens de jaarwisseling komen veel voor: 65% van de werknemers is slachtoffer geweest. 30% tot 40% van de bevolking is weleens getuige geweest, maar wist niet wat het moest doen. Het concept houdt een spiegel voor: activeert dat stukje in jou dat best weet dat je iets zou kunnen en moeten doen. De campagne wijst mensen erop dat niets erger is dan niets doen en geeft concrete tips over hoe te handelen bij agressie. De commercials (Blinde man en Rolstoel) laten op indringende manier zien hoe het leven van iemand ingrijpend verandert doordat omstanders niet ingrijpen. De objectieve verslaggeving van de voice-over (Noraly Beyer) versterkt de impact. Online laat op confronterende en realistische wijze voelen hoe jij als omstander kunt handelen in situaties die uit de hand dreigen te lopen.

Media- en middelenstrategie

De campagne wordt geïntegreerd doorvertaald. Tv en online worden ingezet om een breed publiek impactvol en indringend te bereiken. Tag-ons, banners en de speciale campagnesite geven concrete handelingsperspectieven en meer informatie. Een speciale toolkit met o.a. posters, banners en flyers wordt ontwikkeld voor regionale en lokale inzet. Een kick-off event met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Guusje ter Horst, wordt ingezet om een landelijk pr-offensief te realiseren.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen