Mauritshuis geurbox. Thuis kunst kijken met je neus.

Mauritshuis geurbox. Thuis kunst kijken met je neus.

Categorie
Smart Idea
Adverteerder
MAURITSHUIS
Bureau
AGH & Friends
Jaar
2021
Paginanummer
392

Doelstelling

op een nieuwe manier vanuit huis 17de-eeuwse kunst bekijken.

Doelgroep

nationale en internationale cultuurliefhebbers.

Merkomschrijving

het Mauritshuis is één van de topmusea in Nederland en huisvest een wereldberoemde collectie Nederlandse 17de-eeuwse schilderkunst. Het beroemdste schilderij is het Meisje met de parel van Johannes Vermeer.

Concept

hoe rook de 17de-eeuw? In 2021 ontwikkelde het Mauritshuis een nieuwe manier om van kunst te genieten terwijl het museum gesloten was. Met je neus. Met behulp van wetenschappers maakte het museum geuren die je drie eeuwen terug in de tijd laten reizen. De geur van een 17de-eeuwse kruidenier, bijvoorbeeld. Of van linnen dat op een grasveld ligt te bleken. Als verstuivers verpakt ontvingen mensen de geuren als brievenbuspakketje. Ieder pakketje was voorzien van een QR-code die toegang gaf tot het digitale Mauritshuis. Eenmaal binnen volgde een geurige rondleiding die je thuis echt kon ruiken.
Inmiddels weten mensen in zestig landen hoe vreselijk de Amsterdamse grachten destijds stonken.

Media- en middelenstrategie

PR – Social – Website – Newsletter
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken