Made in Malawi

OIKOCREDIT NEDERLAND / Fitzroy Amsterdam

award
Winnaar 2015

Bekijk deze campagne op pagina 182 van het SAN Jaarboek 2015.

Adverteerder
OIKOCREDIT NEDERLAND
Titel
Microkrediet
Bureau
Fitzroy Amsterdam
Account
Fitzroy Amsterdam
Copy
Fitzroy Amsterdam
Art
Benji Abi, Freda Chigwe, Innocent Kamula, Fitzroy Amsterdam
Strateeg
Fitzroy Amsterdam
Opdrachtgever
Oikocredit Nederland
Film/Productiemaatschappij
Director: Nanno Jiskoot, Hazazah Film & Photography, Innocent Kamula, Line Production: Dawfish Entertainment (Malawi), Compositing & Colour grading: Joppo / De Grot, DOP: Nanko Goeting
Editor
Kapsalon: Annelien van Wijnbergen
Muziek
Monstermusic: Roy Shenzoor , Sauvage Sound: Michael Sauvage
RTV-producer
HazazahFilm & Photography: Tjalf Melle, Fitzroy: Vincent Hagen
Fotografie
Benji Abi, Justin Krul
Illustraties
Freda Chigwe, Fitzroy Amsterdam
In samenwerking met
Zigt
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van OIKOCREDIT NEDERLAND
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Fitzroy Amsterdam
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Dienstverlening Financieel
Meer Dienstverlening Financieel winnaars

Dienstverlening Financieel

Doelstelling

Oikocredit is een van de grootste particuliere kapitaalverstrekkers in microkrediet ter wereld. Consumenten kunnen beleggen in het Oikocredit Nederland Fonds. Dit geld wordt geïnvesteerd in ondernemers in ontwikkelingslanden. Beleggers hebben sinds de oprichting van het fonds jaarlijks een rendement gekregen van 1,55%. Zo is Oikocredit al 40 jaar succesvol. Toch kennen weinig mensen in Nederland de organisatie. Maar hoe worden we bekend en relevant met een ingewikkeld verhaal over microfinanciering?

Doelgroep

Mannen en vrouwen, 55+. Het zijn mensen die zelf iets van hun leven hebben gemaakt.

Strategie/Concept

Voor veel consumenten zijn financiële diensten complex. Zeker iets onbekends als microkrediet. Ze staan er daarom niet voor open. Om de onderscheidende kracht van Oikocredit duidelijk te maken moeten we potentiële beleggers écht inzicht geven in de werking van microkrediet. Ons concept: Made in Malawi. Een campagne voor microkrediet, gemaakt mét microkrediet. De campagne voor Oikocredit wordt gemaakt met 3 creatieve ondernemers uit Malawi, het armste land ter wereld. Zij kochten gefinancierd met microkrediet de materialen om o.a. key visuals, een tv- en radiocommercial te maken. The medium is the message: de campagne is het ultieme bewijs van zelfredzaamheid.

Media- en middelenstrategie

We starten met een minidocu op social media en een speciale uitgave van het Oikocredit magazine. Hierin laten we zien hoe de campagne in Malawi is gemaakt. In PR geven we ons verhaal een groter podium. Daarna volgen de radio en tv-commercial, print en een online campagne. In online dossiers combineren we de gecreëerde campagnemiddelen met achtergrondartikelen. Overal gebruiken we artwork uit Malawi, zelfs in banners en Facebook ads. Tegelijk haken op social media onze creatieven in op de actualiteit. Alle middelen leiden naar investeerinmensen.nl. De campagne zet Oikocredit op de kaart. Alle doelstellingen zijn ruim overtroffen: bekendheid verdubbelt, merkoverweging stijgt significant en meer beleggers dan ooit kiezen voor Oikocredit.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen