Laat jongens, jongens zijn

Laat jongens, jongens zijn

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
SIRE
Bureau
Grey Amsterdam
Jaar
2017
Paginanummer
456

Winnaar 2017

Doelstelling

Kennis: bewustwording creëren dat jongens beperkt worden in hun ontwikkeling Houding: men vindt het goed dat SIRE dit onderwerp aanzwengelt Gedrag: men gaat in gesprek over het belang jongens de ruimte te geven om te worden wie ze zijn

Doelgroep

Opvoedend Nederland (ouders, verzorgers, leraren, beleidsmakers en experts)

Merkomschrijving

Het is de taak van SIRE om maatschappelijke issues bespreekbaar te maken. Alle campagnes van SIRE inclusief media worden om niet aangeboden

Concept

76% van ouders met jongens vindt dat jongens beperkt worden in hun ontwikkeling omdat typisch jongensgedrag (fysiek/druk) niet meer wordt gewaardeerd en dat dit probleem aandacht moet krijgen. Zo worden jongens 3x vaker bestraft in de klas voor hetzelfde gedrag. Krijgen meisjes vaker een hoger schooladvies bij dezelfde scores. Krijgen jongens 3x vaker de diagnose ADHD. Daarom wil SIRE opvoeders aan het denken zetten over hun (onbewuste) gedrag ten aanzien van de opvoeding van jongens met de vraag: Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? We roepen NL op jongens meer ruimte te geven, om te kunnen worden wie ze zijn.

Media- en middelenstrategie

Met de vraag 'laat jij je jongen, genoeg jongen zijn?' wordt de aftrap gegeven van de campagne die ertoe leidt dat SIRE 2 weken lang het nieuws domineert. Dit wordt en masse opgepikt door nieuwsmedia en social media. De inzet van experts zorgt voor meer nuance op het onderwerp. Zowel voor- als tegenstanders komen aan het woord. Dit voedt de discussie verder. Met name Twitter draagt bij aan de discussie. TVC, radio en bioscoop leveren bereik, print en digital verdieping. Om de doelgroep te activeren en jongens letterlijk de ruimte te geven, hebben we een 'onverwoestbare jeans' geproduceerd. Een broek die het leren door te proberen stimuleert. Deze jeans is gemaakt van het revolutionaire Dyneema® (Ultra-high-molecular-weight polyethylene) en is onverwoestbaar. De broek staat symbool voor de campagne en stimuleert het jongensgedrag: jongens mogen fysiek zijn en hun grenzen opzoeken om zo te worden wie ze willen zijn. Opvoeders gaan en masse naar de website om de onverwoestbare broek te winnen. Hier werd aan de hand van voorbeelden getest in welke mate zij jongens beperken in hun jongensgedrag. Tot op heden zijn er nog geen kapotte jeans geretourneerd.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken