Laat je lot niet liggen

Laat je lot niet liggen

Categorie
Vrije Tijd
Adverteerder
LOTTO
Bureau
Selmore Creative Agency
Jaar
2017
Paginanummer
402

Nominatie 2017

Doelstelling

Mensen weer opnieuw laten houden van het merk Lotto. Dat was de grote uitdaging waar Lotto voor stond aan het begin van de campagne. Lotto kampte al jaren met een dalende trend in spelers en de ambitie was dan ook om door middel van een nieuw spel en merk de dalende lijn om te buigen naar een succesvol merk.

Doelgroep

We kozen ervoor om ons te richten op een nieuwe jongere doelgroep: Erik, de casual speler. Zonder de bestaande Lotto-spelers (Adrie) van ons te vervreemden. Want beiden houden wel van een spelletje. En vinden het leuk om zo nu en dan een gokje te wagen.

Merkomschrijving

Lotto is een spelletje. Sterker nog, eigenlijk vinden wij Lotto het enige échte spel onder de kansspelen. Wij zijn er voor mensen die niet zozeer dromen van snelle auto's of grote villa's, maar die uit zijn op een 'rijker leven'. Want echte rijkdom staat niet op de bank of op de oprit. Erik en Adrie vinden vriendschappen en belevenissen minstens zo belangrijk. Het zijn mensen die het initiatief nemen en hun lot in eigen hand willen nemen.

Concept

Deze ontdekking, dat typische Lotto winnaars anders met hun prijs omgaan, leidde tot het Guiding Idea 'Laat je lot niet liggen'. Het gaat Lotto winnaars vaak niet om hoeveel ze gewonnen hebben, maar om wat ze met hun prijs willen doen. Ze zijn uit op een 'rijker leven'. Dus juist geen dure sportauto's en mega-jachten. Nee, échte Lotto winnaars brengen meer tijd door met hun familie en besteden hun tijd aan zaken waar het écht om gaat. Oftewel, Lotto winnaars zijn uit op échte rijkdom.

Media- en middelenstrategie

In september startte de re-launch van Lotto, een echte herintroductie (re-branding). In de Touch-laag werd Lotto gepositioneerd als een aantrekkelijk en toegankelijk spel met behulp van TVC's, OLV's en social content. Daarna focusten we in de Tell-laag op de belangrijkste concrete wijziging van het spel: vaker winnen. Hierbij werd gebruik gemaakt van: radio, out of home, OLV, social & online content ads, print en een tag-on op TV. In de Sell-laag riepen we op weer mee te gaan spelen. Hierbij werd gebruik gemaakt van: POS, affiliate, DM, online display en SEA.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken