Kordaat; dat ben je, dat drink je

Kordaat; dat ben je, dat drink je

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
LIDL
Bureau
Joe Public Take Away Advertising
Jaar
2018
Paginanummer
446

Winnaar 2018

Doelstelling

Introductie van een nieuw biermerk in Nederland, exclusief verkrijgbaar bij Lidl. Eerste stap: naamsbekendheid & trial. Het achterliggende doel is het aandeel van Lidl in de biercategorie significant te laten stijgen.

Doelgroep

Nederlanders die regelmatig thuis bier drinken (>80% van dit volume komt van mannen)

Merkomschrijving

Bier is één van de weinige categorieën waar Lidl met haar marktaandeel nog achterblijft. De reden: mensen gaan voor bier nog apart naar een andere supermarkt om een A-merk te kopen. Om dit te doorbreken neemt Lidl een gedurfde beslissing: het gaat zélf een A-merk in de biermarkt zetten. Met een volledige 360 graden merkcampagne zoals we dat kennen van de andere biermerken. Maar dit nieuwe biermerk zal exclusief bij Lidl verkrijgbaar zijn. Meer dan 80% van thuisdrinkvolume komt bij mannen vandaan. Van oudsher hebben de biermerken daarom altijd gestreden om de gunst van 'de man'. Maar op het moment van de introductie ligt deze positionering voor het grijpen. Het nieuwe merk, Kordaat geheten, wordt dan ook gepositioneerd richting de kordate man. Met een dikke knipoog natuurlijk.

Concept

Kordaat: dat ben je, dat drink je'. We zien verschillende mannen 'typische' mannenklusjes klaren, waar ze zelf nogal trots op zijn. Hierna drinken ze met voldoening een glas Kordaat. Een over-the-top voice-over zet het nog heldhaftiger aan: 'Voor al deze kordate mannen is er nu Kordaat!' Dat deze positionering niet al te letterlijk genomen moet worden, bewijst Lidl niet alleen door de knipoog in de commercial, maar ook door na enkele dagen online video's te lanceren waarin kordate vrouwen zich te goed doen aan het nieuwe bier.

Media- en middelenstrategie

Om de positionering over te brengen staan TVC, OLV en bioscoop centraal. Verdere bereiksopbouw door OOH, TV-billboarding, print, display, social media en PR. Nergens wordt Lidl genoemd, enkel op de website kordaatbier.nl wordt vermeld dat het nieuwe biermerk exclusief bij Lidl verkrijgbaar is. Nederland weet het nieuwe biermerk desondanks massaal te vinden.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken