Koning TOTO

Koning TOTO

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
TOTO
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2018
Paginanummer
468

Nominatie 2018

Doelstelling

Maak Toto onderdeel van de millennialcultuur en trek zo nieuwe spelers aan.

Doelgroep

Mannen: primair millennials 24-30 en secundair 35+.

Merkomschrijving

Toto is de enige legale aanbieder van sportweddenschappen in Nederland. Een trouwe groep speelt graag 'een Totootje', maar deze groep vergrijst. En alhoewel voetbal als sport nog steeds populair is bij millennials, is Toto het merk van hun vader; het past niet bij hun wereld. Ze spelen liever FIFA, online poker of bij een illegale buitenlandse aanbieder zoals Unibet.

Concept

Sportweddenschappen lijken ingewikkeld. Een stoffig spel voor kenners, dat je in je eentje speelt. Een Totootje spelen moet weer sociaal en fun worden. Het gaat niet om de kennis maar of je het beter voorspelt dan je vrienden. Want dan ben jij Koning Toto. Met Koning Toto zoeken we in toon en personalities de verbinding tussen voetbal en hiphop: twee overlappende en geliefde domeinen bij onze doelgroep. Koning Toto Royston Drenthe (voetballer en rapper) en troonopvolger Donnie (rapper) showen hun rap- en wedskills en spreken de taal van de doelgroep, terwijl cameo's van oudgedienden als Johan Derksen en Jan Boskamp ook de generatie daarvoor aanspreken. Zo brengen we het merk van kleedkamerlol naar internetLOL, van voetbalkennis naar straatcultuur en van je vaders wereld naar de wereld van jou en je vrienden.

Media- en middelenstrategie

De aftrap van het WK is ook de aftrap voor Koning Toto. Omdat jong en oud dan live TV kijkt, zenden we de 55" TV commercial uit rond alle wedstrijden. Ook de billboards rond Veronica Inside staan in het teken van Koning Toto en vormen een continue laag in deze verder social en mobile first campagne. Online video, social content, vlogs, polls en DOOH zetten Toto neer als merk van nu en creëren urgentie om mee te spelen. Bij de start van het nieuwe seizoen grijpen we de troonopvolging door Donnie aan voor nieuwe content. PR activaties met zowel Royston als Donnie en de aangekochte Koning Toto auto ('Waggie') zorgen voor buzz en maken Toto onderdeel van de millennialcultuur. Fans scanderen "Koning Toto!" bij het periodekampioenschap van Sparta en ook op social media is Koning Toto een geuzennaam. De campagnes worden aangevuld met POS, een online saleslaag en 1-op-1 communicatie die de populariteit omzetten in nieuwe spelers.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken