Koekje

Koekje

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
Pluk
Bureau
N=5 communicatie-adviesbureau
Jaar
2006
Paginanummer
132

Nominatie 2006

Doelstelling

Introduceer de nieuwe dienst Pluk, zorg voor snelle opbouw van merk- en propositiebekendheid en genereer trial. Pluk moet een A-merk uitstraling hebben om met name adverteerders het vertrouwen te geven dat Pluk een betrouwbare partner is.

Doelgroep

Primaire doelgroep: iedereen die nieuwsgierig is, met een focus op mannen van 20-35 jaar. Secundaire doelgroep: bedrijven en adverteerders die hun uitingen ‘plukbaar’ willen maken.

Concept

Pluk maakt uitingen in de offline wereld actionable, met één sms stuur je voor jou interessante ‘content’ naar je eigen plukarchief op internet waar het voor je wordt opgeslagen, zodat je het op een later moment kunt raadplegen. Als eerste is een bij de dienst passende naam en merkbeeld gecreëerd. Pluk staat voor de sms-code 7585 en het logo met het scheurrandje geeft je het gevoel dat je het zo mee kan nemen en bewaren. Er is voor gekozen om uit te leggen wat Pluk is, door het gebruik te stimuleren. Want heb je één keer geplukt, dan is verdere uitleg niet meer nodig. De campagne werkt dan ook met het cliffhanger principe waarbij de afloop uitsluitend te zien is door deze te plukken. De commercial onderstreept het vernieuwende van Pluk, nog niet eerder is de afloop van een tv-commercial uitsluitend op internet te zien geweest; een typisch voorbeeld van plukvertising. Ook nieuwsgierig? Pluk de commercial inclusief afloop, sms ‘koekje’ naar 7585.

Media- en middelenstrategie

De perfecte merge tussen TV en internet. TV als hoofdmiddel om bekendheid te creëren en mensen in de offline wereld te triggeren om het vervolgens af te maken op het internet. Eigenlijk was Pluk de eerste echte interactieve TV-commercial van Nederland. De inzet van televisie is mede gekozen om adverteerders het vertrouwen te geven dat Pluk ook echt bestaat: the medium is the message. IM’s in dagbladen werden ingezet op actiematig niveau. Naast de eigen campagne zijn er non spot acties geweest met o.a. Radio538, NRC.next en de Woonbeurs. Alle media hadden een actiematige insteek om mensen aan te zetten tot plukken.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken