KLM Space

KLM Space

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
KLM ROYAL DUTCH AIRLINES
Bureau
DDB & Tribal Amsterdam
Jaar
2013
Paginanummer
138

Doelstelling

KLM, een pionier in de luchtvaart, steunt de Space Expedition Corporation (SXC) bij het vinden van een verantwoordelijke, duurzame manier om ruimtereizen mogelijk te maken. KLM wilde een campagne waarbij ze mensen konden betrekken bij dit initiatief. De uitdaging was een slimme manier te vinden om buzz te genereren in een aantal belangrijke focuslanden (US/UK/NL/RU/BR/NO/SW/DE). De campagne moest zeer 'shareable' zijn en passen bij het 'social' karakter van de luchtvaartmaatschappij.

Doelgroep

Mensen die minimaal 2x per jaar met het vliegtuig reizen.

Concept

Claim your place in space: een digitale ervaring gecombineerd met een live event. Op 22 april lanceerden we een speciale ruimteballon met een gps-sonde vanuit de Black Rock Desert in Nevada. Deze ballon zou langzaam uitzetten en knappen in de buitenste atmosfeer. Voordat we de ballon lanceerden, konden mensen online voorspellen welke positie in de atmosfeer hij zou bereiken. De beste voorspelling won een echte ruimtereis.

Media- en middelenstrategie

KLM benaderde eerst zijn loyale fans via social media en een e-DM campagne. Vervolgens werden on- en offline media ingezet om bekendheid te genereren en mensen te inspireren mee te doen, zoals een trailer, banners, printadvertenties en billboards op Schiphol. Op de actiesite nam een interactieve video participanten mee op de virtuele reis van de speciale ballon en legde uit hoe moeder natuur de route kon beïnvloedden. Hierna konden mensen hun voorspelling doen en een plek in de ruimte claimen. Participanten konden hun geclaimde plekje groter maken door steun te vragen aan hun vrienden. Vrienden die hielpen konden vervolgens zelf met een voorsprong aan de competitie meedoen. Deze smart-sharing functie diende om het bereik van de campagne te vergroten via social media. Op 22 april streamden de 4 camera's, 2 gps-trackers en radiozender van de ballon live data naar de website, waar de tocht wereldwijd was te volgen op alle digitale apparaten.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken