Kliekipedia

SIRE (STICHTING IDEËLE RECLAME) / Orchestra, DigitasLBi

Nominatie 2015

Bekijk deze campagne op pagina 234 van het SAN Jaarboek 2015.

Adverteerder
SIRE (STICHTING IDEËLE RECLAME)
Titel
Ideële Reclame
Bureau
Orchestra, DigitasLBi
Account
Martijn Amendt, Dirk van den Bosch, Elaine Hogenboom
Copy
Ramon Stalenhoef
Art
Mischa Schreuder, Stella Geurtsen, Kris Coopmans
Opdrachtgever
Ole Christern, Ingo Heijnen, Lucy van der Helm, Diederick Hillenius, Hans Peters, Astrid Prummel
Editor
Postoffice: Manon Langelaar, Eva van der Vis, Ad Rietvelt, Francisco Rodriguez Bouzas. Grading: Captcha!, Marcel Oudendijk
Muziek
Geluid: Ramon Tiernagan Music & Sound
Illustraties
Bord en Stift: Charlotte van Leeuwen (infographic animatie)
In samenwerking met
Sanoma, Schuttelaar & Partners, Pitch PR, Bord en Stift, R&M|Matrix
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van SIRE (STICHTING IDEËLE RECLAME)
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Orchestra, DigitasLBi
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Excellent
Meer Excellent inzendingen

Excellent

Doelstelling

We verspillen (vaak onbewust) 50 kilo voedsel per persoon per jaar. Er zijn al veel initiatieven om dit terug te dringen, een publiekscampagne ontbrak echter. Met deze voedselverspillingscampagne wil SIRE Nederland bewust maken van de hoeveelheid voedsel die we verspillen en de consument laten realiseren dat zij zelf aan zet is om voedselverspilling terug te dringen.

Doelgroep

De Nederlandse consument: iedereen die voedsel koopt, bereidt en consumeert.

Strategie/Concept

We creëerden Kliekipedia: een unieke encyclopedie met kliekjesrecepten en tips voor slim inkopen, bewaren en koken. Consumenten, merken, retailers en experts delen hun recepten om met overgebleven ingrediënten en kliekjes heerlijke gerechten te maken, die ook nog eens goed voor de portemonnee zijn. Ook de TV commercial is 'fully recycled': we maken gebruik van bekende fragmenten van iconische food- en retail TV commercials uit het verleden. Alle fragmenten tellen op naar een luchtige bood- schap met als insteek: we verspillen met z'n allen best veel. Weet je wat je allemaal met kliekjes kunt doen om voedselverspilling tegen te gaan?

Media- en middelenstrategie

TV commercial en radio voor bewustwording en aanjagen Kliekipedia.nl, het platform dat inspiratie biedt om voedselverspilling tegen te gaan met kliekjesrecepten, algemene tips, video's van BN'ers én de mogelijkheid om eigen recepten/tips te uploaden. Print en on line om traffic naar Kliekipedia.nl te genereren. PR en social om de dialoog aan te gaan en om Kliekipedia-content te delen. De campagne had grote impact door de medewerking van het Voedingscentrum, A-merken, retailers en uitgevers. Staatssecretaris EZ Sharon Dijksma gaf de aftrap tijdens het persevent. Kliekipedia wist bijna 270.000 unieke bezoekers te realiseren en had grote PR-impact met aandacht op TV en radio en veel publicaties in print, on line en social. De TVC werd kwartaalwinnaar (#4) bij de Ster Gouden Loeki. Kliekipedia.nl is met ingang van 1 december 2015 voortgezet door het Voedingscentrum.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen