Kinderen in Armoede

Kinderen in Armoede

Categorie
Smart Idea
Adverteerder
SIRE
Bureau
Born05
Jaar
2021
Paginanummer
408

Doelstelling

1 op de 13 kinderen in ons land leeft in armoede. Dat zijn meer dan 250.000 kinderen. Zij lopen het risico sociaal uitgesloten te worden. We praten liever niet over kinderarmoede, het is een ongemakkelijke waarheid in ons welvarende land. SIRE wil dit veranderen door het collectieve bewustzijn te vergroten en het gesprek over kinderarmoede te stimuleren.

Doelgroep

Heel Nederland, van publiek tot politiek.

Merkomschrijving

SIRE zet met campagnes maatschappelijke misstanden op de kaart en wil daarmee mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken en in beweging krijgen.

Concept

‘1 op de 13 kinderen in ons land leeft in armoede. Laten we het dáár eens over hebben’: de eerste stap richting een oplossing begint bij het bespreekbaar maken van het probleem. Van kringgesprekken op school tot in de media en in de Tweede Kamer. SIRE wil dat kinderen en hun ouders de ruimte voelen om over hun situatie te praten, zodat hun omgeving het probleem ziet en erkent. SIRE zet met deze campagne de schijnwerpers op het schrijnende probleem van kinderarmoede en stimuleert het er samen (met de kinderen) over te hebben. Er is voor gekozen om de kinderen het gesprek te laten openen. Een verrassende keuze, omdat er vaak voor én over hen wordt gesproken. Door het vertelperspectief te kantelen, verrassen we het publiek en geven we het goede voorbeeld.

Media- en middelenstrategie

Om gesprekken over kinderarmoede in Nederland te stimuleren en faciliteren hebben we naast de gebruikelijke mediastrategie een alternatieve mediastrategie gekozen: een netwerkstrategie. Naast de reguliere campagne en inzet van PR hebben we aan diverse publieke tafels het onderwerp kinderarmoede geagendeerd. Rondom de landelijke verkiezingen zijn politici aangesproken en geactiveerd. Er is een petitie gestart. Met Prinses Laurentien en diverse maatschappelijke partners is een succesvolle start gemaakt om richting een systemische oplossing te gaan. O.a. ABN AMRO, Lidl en PostNL ondersteunden de campagne met eigen uitingen. Met Omroep MAX maakten we een special rondom kinderarmoede in Tijd voor MAX, waardoor we een uur lang exclusieve aandacht voor het probleem hebben gegenereerd. Door diverse influencers zijn de echte verhalen van kinderen in armoede massaal gedeeld.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken