Kinderarbeid. Dat pikken we niet!

UNICEF / Roorda Reclamebureau

Nominatie 2011

Bekijk deze campagne op pagina 344 van het SAN Jaarboek 2011.

Adverteerder
UNICEF
Titel
Goed doel
Bureau
Roorda Reclamebureau
Account
Judit de Graaff, Marguerite de Keijzer
Copy
Edward van Tilburg
Art
Joeri Jansen
Strateeg
Marieke van den Berg
Opdrachtgever
Heske Verburg
Film/Productiemaatschappij
Filmenzo
Editor
Rogier Gerritsen
Muziek
Massive Music Amsterdam
RTV-producer
Marcel Ossendrijver
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van UNICEF
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Roorda Reclamebureau
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Maak Nederland bewust van kinderarbeid en laat mensen in actie komen door samen met UNICEF kinderarbeid te stoppen. Ga naar unicef.nl en kijk wat jij kunt doen!

Doelgroep

Alle Nederlanders.

Strategie/Concept

Om kinderarbeid persoonlijk relevant en voelbaar te maken legt UNICEF een relatie tussen (vermeende) kinderarbeid in Nederland en (werkelijke) kinderarbeid in andere landen. De campagne confronteert Nederlanders in hun eigen omgeving met kinderarbeid. Zo werd bijvoorbeeld met een verborgen camera vastgelegd of en hoe Nederlanders ingrijpen als ze in hun dagelijks leven in aanraking komen met kinderarbeid. Met de boodschap: "Kinderarbeid. Dat pikken we niet!" wordt het Nederlandse publiek opgeroepen om in te grijpen. Want: als we hier in Nederland kinderarbeid niet pikken, dan waarom wel in West-Afrika?

Media- en middelenstrategie

Voor awareness werden tv- en radiocommercials, pre-rolls, banners en bioscoopreclame ingezet. Voor directe activering werd gebruik gemaakt van gastlessen op scholen, de nationale spreekbeurtactie voor lagere scholen, direct mail, door-to-door en telemarketing. Daarnaast werd een grote SMS-actie samen met RTL4 en Radio 538 opgezet: mensen werden een week lang opgeroepen 1 SMS met het woord UNICEF te sturen naar 4333, waardoor € 1,50 aan de kinderrechtenorganisatie werd gedoneerd. Boodschap: "Met de opbrengst van 100 SMS-jes kan UNICEF 1 kind in Burkina Faso uit een goudmijn halen en naar school laten gaan.". Op social media-netwerk LinkedIn was een profiel aangemaakt van Jusuf Ad Assalia, een 14-jarige mijnwerker met 7 jaar werkervaring. Wie het profiel bekeek kreeg een UNICEF pagina take-over te zien met de boodschap: "Kinderarbeid. Dat pikken we niet!". In een persoonlijke videoboodschap van Jusuf werd hij onder erbarmelijke omstandigheden aan het werk getoond. In een tweede video liet UNICEF zien wat zij voor kinderen als Jusuf doet. Bezoekers konden met Jusuf linken en zijn profiel met hun netwerk delen om zo UNICEF te helpen dit onderwerp onder de aandacht te brengen.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen