It’s Payback Time

It’s Payback Time

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Belastingdienst
Bureau
S-W-H
Jaar
2006
Paginanummer
392

Nominatie 2006

Doelstelling

Jongeren wijzen op hun recht op belastingteruggaaf.

Doelgroep

Jongeren (15-29) die in 2005 een vakantie- of bijbaantje hebben gehad.

Concept

Jongeren met een bijbaantje kunnen door het invullen van een Tj-biljet een deel van hun afgedragen loonbelasting terugkrijgen. Toch maken maar weinig jongeren hier gebruik van. Ze zijn onbekend met de mogelijkheid, zien er het nut niet van in en zijn niet geïnteresseerd in de Belastingdienst. Zonde, want een teruggave kan al snel honderden euro’s bedragen. Daarom is een campagne ontwikkeld die in plaats van tegen jongeren, met jongeren communiceert. Met een thema en middelenstrategie die interactie uitlokt. Door het ontwikkelde platform ‘Het Gemaks Lab’ (de fictieve denktank van de Belastingdienst) te gebruiken en hen op hun eigen ‘onbeholpen’ manier te laten communiceren werd een soort ‘anti-campagne’ gevoerd. Naast zelfrelativering gaf dat de mogelijkheid om samen met jongeren de look en feel te bepalen.

Media- en middelenstrategie

Jongeren spreken elkaar tegenwoordig vaker virtueel dan face-to-face. Ze gebruiken MSN en chatrooms op internet en schrijven op weblogs en communitysites. In de campagne werd de website itspaybacktime.nl gebruikt als platform waarmee het Gemaks Lab zijn communicatie verspreidde. Verder werden bannering, MSN, e-mail, specials en kanalen als YouTube, Flickr en jongerencommunities ingezet. Adwords gekoppeld aan speciale landingspagina’s verwezen naar itspaybacktime.nl. De boodschap werd ook verspreid via speciale PRpacks onder decanen en schoolkrantredacties. De ‘anti-campagne’ creëerde een enorme ruchtbaarheid onder de doelgroep en in de media en zorgde voor freepublicity. Dankzij het Gemaks Lab concept kon de Belastingdienst nu ook jongeren beter dan ooit tevoren bereiken.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken