Introductie 2ehands boeken.

bol.com / Etcetera

Nominatie 2007

Bekijk deze campagne op pagina 486 van het SAN Jaarboek 2007.

Adverteerder
bol.com
Titel
Online winkelen (boeken, CD’s, DVD’s, games, software, mobiele telefonie, kleine elektronica)
Bureau
Etcetera
Account
Pierre Tramontin, Sonia van Oostveen
Copy
Jan Willem Vergouwen, Margot Pol
Art
Ben Imhoff, Maarten Reynen, Willemijne van Zelst
Strateeg
Frank Huiberts
Opdrachtgever
Michel Schaeffer, Rende Luitjes
Film/Productiemaatschappij
Havasu (Daniel Gallenkamp)
Editor
MacGyver
Muziek
Stock
RTV-producer
Patrick Nelemans
Illustraties
House of Secrets (animaties en illustraties)
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van bol.com
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Etcetera
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Retail
Meer Retail inzendingen

Retail

Doelstelling

Aanbod genereren door professionele tweedehands boekenverkopers te benaderen. Vraag genereren door te zorgen voor bekendheid bij de consument.

Doelgroep

Verkopers (professioneel als consument) en kopers (consument).

Strategie/Concept

Bol. com heeft met 1 miljoen nieuwe boektitels het grootste assortiment van Nederland. Om deze autoriteit uit te bouwen wil bol.com haar klanten de mogelijkheid bieden om ook tweedehands titels te kopen of te verkopen. Binnen een jaar moet bol.com de boekwinkel zijn met het grootste aanbod aan tweedehands boeken. Propositie: Je koopt en verkoopt bij bol.com net zo makkelijk een 2ehands boek als een nieuw boek. Introductie in fases: Fase 1 - genereren aanbod: voor voldoende volume wordt samenwerking met een aantal grootzakelijke aanbieders opgestart. Fase 2 - soft launch: aanbod van enkele tienduizenden 2ehands boeken. Fase 3 - genereren vraag: het aanbod van 200.000 2e hands boeken is nu groot genoeg voor het grote publiek en wordt breed naar de totale markt gecommuniceerd.

Media- en middelenstrategie

Fase 1 direct persoonlijk contact: persoonlijke benadering van grootzakelijke aanbieders. Fase 2 direct mail BtoB: benadering van kleinzakelijke aanbieders middels gepersonaliseerde DM met origineel aanbod tot samenwerking. Response: 9,3%. En de 1e persaankondiging. Fase 3 massamedia & PR: televisie wordt ingezet om bekendheid te genereren. De 2e persaankondiging; in de eerste 4 maanden al meer dan 150.000 2ehands boeken verkocht. De resultaten van de strategie zijn succesvol te noemen. Het aantal aangesloten verkopers, en het daarmee beschikbare aanbod, overtreft de verwachtingen en de doelstellingen; 105 professionele verkopers en ruim 40.000 consumentenverkopers. Bekendheid bereikt eind 2007 het niveau van 50%. Na 100 dagen al meer bekendheid dan De Slegte in 100 jaar. En eind 2007 is 1 op 10 verkochte boeken bij bol.com een 2ehands exemplaar. De televisiecommercial is bij de STER/Gouden Loeki tot beste commercial van de maand augustus gekozen.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen