Het Ministerie van SZW spant zich de komende jaren in om de arbeidsparticipatie te verbeteren onder groepen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt: ouderen, gedeeltelijk arbeidsgeschikten, vrouwen in kleine deeltijdbanen en niet-westerse allochtonen. Het probleem met veel overheidscampagnes is echter dat zij als paternalistisch en betuttelend kunnen worden ervaren en weinig rekening houden met het individu. Terwijl arbeidsparticipatie juist om persoonlijke inzet van de doelgroep vraagt. Een campagne over participatie is niets waard als we mensen niet het gereedschap in handen geven om zelf mee te doen. Daarom is er een campagne gemaakt die mensen niet van bovenaf vertelt dat zij aan het werk moeten. Het concept stelt mensen zelf in staat om anders over zichzelf en hun mogelijkheden na te denken. Immers, als mensen in staat zijn om talenten en mogelijkheden beter te herkennen, komen werkzoekenden, werkgevers en professionals veel makkelijker tot elkaar. ‘IK KAN’ fungeert als persoonlijk label voor doelgroepen en partners en als platform voor informatievoorziening, inspiratie en concrete dienstverlening.