IKKAN EEN TV-SPOTJE MAKEN

IKKAN EEN TV-SPOTJE MAKEN

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bureau
THEY
Jaar
2009
Paginanummer
414

Doelstelling

In 2010 verandert de wet Wajong. Het ministerie van SZW wilde, onder de koepelcampagne IKKAN, laten zien dat Wajongers (mensen met een arbeidsbeperking) veel meer kunnen dan we op het eerste gezicht vaak denken, en daarnaast informeren over de aankomende wetswijziging. Focus lag hierbij op de volgende generatie Wajongers.

Doelgroep

Schoolgaande Wajongers en hun omgeving, werkgevers en professionals in zorg en onderwijs.

Concept

We wilden niet alleen vertellen, maar ook bewijzen dat jongeren met een arbeidsbeperking meer kunnen dan zijzelf en hun omgeving vaak denken. Hoe konden we dat beter doen dan het ze zelf te laten ervaren? Via hun begeleiders en docenten werden jongeren met een arbeidsbeperking uitgenodigd om hun eigen tv-commercial te bedenken én te produceren. Uiteindelijk werden 19 jongeren ingeloot. Tijdens een drietal workshops leerden zij een commercial te maken en kwamen ze met een idee. De uiteindelijke commercial werd volledig door de 19 jongeren geproduceerd en gedraaid, met de nodige ondersteuning. Alle vorderingen van de groep werden bijgehouden op een weblog en vastgelegd in een making of.

Media- en middelenstrategie

Dm: uitnodiging aan schoolgaande Wajongers om mee te doen aan het project. Ook werden via deze mailing begeleiders en docenten op de hoogte gebracht van de nieuwe wetgeving. Online: inschrijving en weblog voor Wajongers, informatie over nieuwe wetgeving voor Wajongers, professionals en werkgevers, en verspreiding van de tvc en making of. Pr: tijdens het project werd regionale pers uitgenodigd om de voortgang van de Wajonger uit hun regio te volgen. Na afloop van het project werden tvc en making of aangeboden aan de landelijke pers (print/tv). Hoogtepunt was het optreden van de negentien jongeren in de programma’s Lieve Paul en Hart van Nederland. Seeding van de making of: via blogs, bijeenkomsten en werkgeversorganisaties. Presentatie van de commercial en making of: tijdens de officiële première aan Wajongers, hun ouders, professionals, werkgevers en landelijke pers.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken