Medewerkers low-budget bereiken en activeren o.h.g.v. klantvriendelijkheid, terwijl 75% slechts een paar uur per week werkt... Supermarktketen Dirk doet het. In de driejarige campagne 'Ik ben Dirk' zijn Gaming + Training + Social de rode draad.
12.000 medewerkers (9.000 veelal jonge hulpkrachten die slechts 8 tot 12 uur per week werken (= relatief lastig te bereiken en te motiveren doelgroep).
De strategie bestaat uit drie fases > 1: Dit is Dirk (= kennismaken) 2: Ik word Dirk (= leren), 3: Ik ben Dirk (= uitvoeren). Resultaat: aantoonbaar forse betrokkenheid bij klantvriendelijkheid én hoe medewerkers dat in hun werk moeten toepassen.
Fase 1: E-learning tool + DNA-video. Fase 2: Training-on-the-job + meest klantgerichte medewerkers zijn 'buddies' voor nieuwe collega's. Fase 3: Gaming via winkelwedstrijden tussen alle 107 vestigingen. Zeer succesvol: bijna 70% winkels doet mee! Ik ben Dirk-Facebook: 30% aangesloten na 6 maanden + merendeel user generated content.