Iedereen = designer

Iedereen = designer

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
IKEA
Bureau
LEMZ
Jaar
2007
Paginanummer
284

Nominatie 2007

Doelstelling

De emotionele band met het IKEA merk versterken door consumenten hun eigen creativiteit te versterken bij de inrichting van hun huis.

Doelgroep

Alle consumenten in Nederland

Concept

Om de emotionele band met IKEA te versterken moet de vernuftigheid en creativiteit die het IKEA merk in zich heeft ook bij consumenten gestimuleerd worden. IKEA vindt dat je niemand nodig hebt om te vertellen hoe je moet leven en je het leven weer in eigen hand moet nemen: design your own life. En dat begint thuis. We roepen iedereen op kritisch naar zijn huis te kijken en zijn eigen trend te bepalen. Je hebt geen interieurdesigner nodig om je te helpen je huis in te richten, dat weet je zelf het beste. Daarom maakt IKEA het statement: iedereen = designer. Een krachtige start voor een serie van ervaringen waarbij Nederland haar eigen vernuftigheid gaat ontdekken en gebruiken.

Media- en middelenstrategie

Omdat een beetje interieurdesigner een bril draagt, maken we van iedereen een designer door 5 miljoen brillen te verspreiden. De campagne start met een groots PR-offensief. Redacties ontvangen een speciale perskit en met een ludieke manifestatie wordt het statement iedereen = designer kracht bijgezet in het centrum van A’dam. De IKEA FAMILY database wordt als eerste geïnvolveerd. Daarna barst de campagne echt los. Het statement wordt krachtig ondersteund door abri’s, toiletvertising, online advertising en wildplakken. Overal in het straatbeeld verschijnen zwarte designerbrillen. Huis aan huis verspreiding en het Boomerang netwerk zorgen dat heel Nederland een bril ontvangt. IKEA bezoekers die de bril in de winkel dragen krijgen een speciale aanbieding in de IKEA restaurants. Op designyourownlife.nl kunnen alle designer hun foto insturen om kans te maken op een cadeaupas. De bril creëert binnen twee weken een ware hype en zorgt voor veel rumour. De campagne legt een goede basis voor vervolgcampagnes en draagt bij aan de emotionele band met IKEA en haar Producten.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken