Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht

Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht

Categorie
Corporate, Employer Branding & Internal Communication
Adverteerder
KPN
Bureau
N=5
Jaar
2017
Paginanummer
76

Winnaar 2017

Doelstelling

De verhalen uit de Tweede Wereldoorlog sterven uit. Daarom deden de laatste levende verzetsstrijders in 2016 een emotionele oproep in het Algemeen Dagblad: "Het is aan u om onze verhalen levend te houden." Sinds 2014 staat KPN voor de vrijheid. Met de themaregel 'Voel je vrij'. En met maatschappelijke initiatieven waarbij technologie voor vrijheid zorgt, zoals KPN Mooiste Contact Fonds en Pridestream. Daarom voelt KPN zich geroepen een bijdrage te leveren om de verhalen en lessen over vrijheid uit WO II door te geven aan de jongste generatie. Daarnaast moet de campagne ook tot waardering voor KPN leiden bij een breed publiek.

Doelgroep

De adblockende, youtubende en instagrammende jongeren (10-18 jaar), waarbij we een slimme, relevante brug moeten slaan tussen hun belevingswereld en de verhalen die we door willen geven. Naast jongeren wil KPN ook 18+ bereiken.

Merkomschrijving

KPN is als nationale telecomprovider verankerd in de Nederlandse samenleving. Het verbindt al decennialang generaties met elkaar en wil daarom graag een bijdrage leveren aan het doorgeven van verhalen over vrijheid van oudere generaties aan jongeren van vandaag op een eigentijdse manier.

Concept

Evert is een jongen die vanuit 1945 zijn persoonlijke verhaal deelt via z'n vlogs op YouTube en foto's en filmpjes op Instagram. Zijn verhaal speelt zich af in de laatste weken van de oorlog. De bevrijding hangt in de lucht en Evert wordt op pad gestuurd om z'n oudste broer Joris, die ondergedoken zit op de Veluwe, op te gaan halen. Op een manier die helemaal aansluit bij de belevingswereld van jongeren.

Media- en middelenstrategie

De mediastrategie wordt gekenmerkt door een onconventionele, uitgekiende aanpak. Richting jongeren is de samenwerking met bekende youtubers (o.a. Dylan Haegens, BeautyNezz en Furtjuh) de belangrijkste drager van de campagne. De posts van Evert_45 op YouTube en Instagram zijn niet ondersteund met advertising en hebben een 100% organisch bereik gerealiseerd. KPN bracht daarnaast het initiatief van 3 t/m 5 mei 2017 bij een bredere doelgroep onder de aandacht met een 60" tvc die te zien was in een passend umfeld (o.a. actualiteitenprogramma's/oorlogsfilms) en via social advertising (Facebookpagina KPN).
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken