Hoe Kruidvat zowel de merkkracht als saleskracht wist te vergroten.

Hoe Kruidvat zowel de merkkracht als saleskracht wist te vergroten.

Categorie
Retail
Adverteerder
KRUIDVAT
Bureau
DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat
Jaar
2021
Paginanummer
340

Winnaar 2021

Doelstelling

Dankzij de supermarkten - met hun steeds groter wordende drogisterij assortiment - en spelers zoals Action en Amazon is de positie van Kruidvat als dé voordeeldrogist steeds meer onder druk komen te staan. Alleen schreeuwen met aanbiedingen blijkt niet meer voldoende. Hoe kan Kruidvat naast de transactionele relatie, ook de emotionele relatie met Nederland versterken?

Doelgroep

Boodschappers van alle leeftijden in heel Nederland.

Merkomschrijving

De purpose van Kruidvat is dat mooi, gezond en goed voelen toegankelijk moet zijn voor iedereen. Dit werd tot nu toe erg functioneel ingevuld, met de focus op aanbiedingen. Terwijl er ook veel emotie in het merk schuilt. Zo blijkt uit onderzoek dat consumenten het gevoel hebben dat Kruidvat echt voor hen zorgt. Je weet dat je nooit te veel betaalt. Door dit te vermenselijken - en Kruidvat letterlijk een gezicht te geven - werd er emotie toegevoegd en bleven we dicht bij de kern van het merk.

Concept

Maak kennis met single-mom Lies. Hét nieuwe, vaste gezicht van Kruidvat. Zij runt, geheel op eigen wijze, haar gezin met jonge kinderen. Licht chaotisch (zoals Kruidvat ook een beetje is) weet zij toch knap alle ballen in de lucht te houden. De campagnes zijn bewust uit het leven gegrepen. De ongepolijste scènes met Lies maken daarbij Kruidvat erg toegankelijk - en zorgen direct voor veel herkenning. Uiteraard moet Lies in haar hectische leven als single-mom ook op de kleintjes letten. Gelukkig is daar Kruidvat. Vertolkt door de iconische voice-over van Hadewych Minis, die voortaan minder schreeuwerig is, maar nog altijd direct herkenbaar.

Media- en middelenstrategie

Campagnes worden slim opgebouwd aan de hand van herkenbare thema's, gebaseerd op consumenteninzichten. Lies wordt ingezet om het thema tot leven te brengen en de merkkracht te verhogen. En is terug te zien in high impact media; van online video en social ads tot tvc. Lies zorgde direct voor een snellere opbouw in herkenning. Met als voordeel dat voortaan minder bereik nodig is. De thema's werden consistent doorgevoerd in de geoptimaliseerde sales laag. Met hierin een effectieve combinatie van o.a. online advertising, EDM's, pre-rolls, HAH en in-store. Zo kon tegelijkertijd én de merkkracht én de saleskracht van Kruidvat worden verhoogd.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken