Hoe Jumbo in de stille sportzomer de gele trui pakt

Hoe Jumbo in de stille sportzomer de gele trui pakt

Categorie
Retail
Adverteerder
JUMBO SUPERMARKTEN
Bureau
Alfred International
Jaar
2015
Paginanummer
368

Winnaar 2015

Doelstelling

Evenaar in de stille sportzomer van 2015 de omzet én het marktaandeel van Jumbo's WK promotie van 2014 (het Roy Donders Juichpak).

Doelgroep

Boodschappers met een gezin. Met name de eigen Jumbo-klanten, maar natuurlijk ook klanten van andere supermarkten.

Concept

Hoe evenaar je een ongekend succesvolle WK-omzet in een jaar zonder EK of WK voetbal? Jumbo ziet het antwoord in de Tour de France. Maar voor wielrennen lopen wij Nederlanders minder snel warm dan voor voetbal. Toch gelooft Jumbo dat de Tour de France een hype kan worden. Want welk groot evenement ook, Nederlanders zijn ervoor te porren als aan twee cruciale punten is voldaan: een groot gevoel van Neerlands trots en de mogelijkheid om je uit te dossen als (gewenste) kampioen. En zo wordt de Trui van Toen geboren: een replica van de Gele Trui en een knipoog naar de laatste échte Nederlandse Gele Trui-drager, Joop Zoetemelk. Klanten kunnen bij Jumbo sparen voor een gratis Trui van Toen. Zo kan iedereen zich kampioen voelen. Binnen drie weken zijn alle 200.000 exemplaren uitverkocht.

Media- en middelenstrategie

Om de hype aan te jagen, werkt Jumbo samen met TMG en wielerlegende Joop Zoetemelk. Geenstijl en Dumpert helpen het bericht de wereld in dat hij zijn gele kampioenstrui op Marktplaats heeft gezet. Met het gewenste effect: in no time is de gele trui van Zoetemelk op Marktplaats groot nieuws. Jumbo onthult vervolgens dat zij achter de stunt zit; het perfecte bruggetje naar de Trui van Toen. Direct hierna volgt de massamediale campagne met als thema 'In iedereen schuilt een kampioen. Spaar nu voor de Trui van Toen'. De televisiecommercial heeft, behalve de bekende Jumbo-familie vol aspirant-kampioenen, échte kampioen Zoetemelk, Team LottoNL-Jumbo en de Trui van Toen in de hoofdrollen. Naast televisie zet Jumbo dagbladadvertenties, pre-rolls, banners, radio en branded content in, i.s.m. TMG. Ook in de supermarkt kun je niet om de actie heen. Om de cirkel rond te maken, kunnen Telegraaflezers een door Zoetemelk gesigneerde Trui van Toen winnen.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken