Hoe de Week Zonder Vlees Nederland overtuigt steeds minder vlees te eten.

Hoe de Week Zonder Vlees Nederland overtuigt steeds minder vlees te eten.

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
STICHTING NATIONALE WEEK ZONDER VLEES
Bureau
Green Food Lab
Jaar
2020
Paginanummer
480

Doelstelling

Minder vlees en meer plantaardig eten is de meest doeltreffende oplossing voor de grootste uitdaging van onze eeuw: klimaatverandering. De meeste Nederlanders weten het wel, maar doen het niet. Daar brengt de Nationale Week Zonder Vlees verandering in, door een concrete uitdaging van één week te organiseren, waar middels communicatie en partnerships heel het land bij betrokken wordt.

Doelgroep

Heel Nederland.

Merkomschrijving

In 2018 is Isabel, vegetarisch voorvechter sinds haar 9de, de Week Zonder Vlees gestart vanaf haar eigen keukentafel. Ze is ervan overtuigd dat als mensen een week lang vegetarisch eten, ze een positieve ervaring hebben, en dit vervolgens vaker doen.

Concept

De Week Zonder Vlees is een landelijke actieweek waarin iedere Nederlander uitgedaagd en gefaciliteerd wordt vegetarisch te eten. Dit wordt gedaan middels confrontatie (de impact van het individu), informatie (het is gemakkelijk), inspiratie (het is lekker) en aanzet tot actie (het vega aanbod in NL). Uniek aan de campagne is de keuze voor een financieringsmodel met 60+ bedrijven uit de voedingsindustrie, die ook in communicatie de campagne ondersteunen. Dit zorgt voor draagvlak, zichtbaarheid, bereik en handelingsperspectief. Daarnaast wordt breed ingezet op landelijke betrokkenheid van restaurants, cateraars, gemeenten, provincies, politici en scholen. Dit maakt dat de campagne op ieder eetmoment de deelnemer raakt en leidt tot een uitzonderlijk impactvolle en veelbesproken gedragsveranderingscampagne met 2.4 miljoen deelnemers in 2020, waarvan 52% ook na zes maanden nog steeds minder vlees eet.

Media- en middelenstrategie

De Week Zonder Vlees zet in op een 360-graden communicatie-aanpak. OWNED: website, socials, gratis magazine, lespakket voor scholen, fysieke actie (bijv. pop-up store of restaurant). PAID: abri's en online ads, aangevuld met radiospots (2018, 2019), TV (2019), print ads (2020) en wachtkamerschermen (2020). EARNED: grote inzet op PR (online, print, RTV) met Isabel als gezicht, en support van ambassadeurs (influencers, BN-ers, topsporters, chefs). SHARED: #weekzondervlees trending op twitter, posts van politici, supermarktmagazines (Allerhande, HalloJumbo etc), kortingsfolders, schapaankleding, bestickerde producten, posters in bedrijfsrestaurants, en in restaurants op de menukaart.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken