Hoe Albert Heijn weer een herkenbaar gezicht kreeg

Hoe Albert Heijn weer een herkenbaar gezicht kreeg

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
ALBERT HEIJN
Bureau
TBWANeboko
Jaar
2021
Paginanummer
456

Winnaar 2021

Doelstelling

In de meest competitieve categorie van het land wil Albert Heijn doorgroeien. Met een consistente, ownable en vooral likeable campagne, waardoor Nederland nog een beetje meer van AH gaat houden.

Doelgroep

Boodschappend Nederland.

Merkomschrijving

AH snapt als vertrouwde en inspirerende supermarkt de uitdagingen van het dagelijks leven. Omdat we elke dag in de winkel, via de app en online contact hebben met miljoenen klanten, weten we precies wat Nederland nodig heeft, leuk én lekker vindt. En kan AH op een lekkere manier het leven een beetje gemakkelijker, betaalbaarder, gezonder en duurzamer maken.

Concept

Na succesvolle campagnes met vele gezichten, krijgt AH met Ilse weer één herkenbaar stralend middelpunt. Een sympathieke supermarktmanager, die net als iedereen de ballen in de lucht moet zien te houden. Met een gezin, en sinds kort een kleintje, vrolijke oma en vriendinnen die af en toe wat raad nodig hebben. Ze managet niet alleen de boel thuis, maar ook op haar werk. De campagne is herkenbaar voor iedereen en toont de meerwaarde van AH in de breedste zin. In alle touchpoints krijgt AH één herkenbare uitstraling. De visuele identiteit wordt consistent uitgerold, met een opgewekte tone of voice. Altijd vanuit een consumenteninzicht. Altijd actueel. Altijd met een knipoog. Altijd met het nieuwe frisse blauw. Afgesloten met een dubbelgeladen pay-off, intrinsiek én emotioneel: 'Dat is het lekkere van Albert Heijn.'

Media- en middelenstrategie

Ook in media volgt Albert Heijn het dagritme van boodschappend Nederland: ’s ochtends met een korte videoboodschap op social media, rond de lunch met recepteninspiratie op de AH app, einde middag gevolgd door bonusaanbiedingen op de radio en 's avonds middels een tv-spot bij de grote tv-programma's.
De basis van de media-inzet wordt gevormd door de krachtige eigen middelen van AH: van de winkel en bezorgbus tot app en Allerhande. Hierdoor hoeft AH minder betaalde contacten in te kopen. Om heel boodschappend Nederland te bereiken, vult AH de eigen kanalen aan met een focus op tv, OLV, radio en social. Klantritme en concurrentie bepalen de wekelijks fluctuerende middelenmix. Dankzij media-inkoop op basis van klantdata kunnen we het individuele klantritme in media volgen waardoor de ROI op het uitgegeven marketingbudget is gestegen met 8%.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken