Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen

Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen

Categorie
Actualiteiten
Adverteerder
AUPING
Bureau
Buutvrij for life
Jaar
2020
Paginanummer
46

Nominatie 2020

Doelstelling

Bewustwording creëren voor het enorme milieuprobleem dat afgedankte matrassen veroorzaken en aanleiding geven tot de aankoop van de oplossing; het eerste circulaire matras ter wereld Auping Evolve.

Doelgroep

Nieuwe Conservatieven en Kosmopolieten (Motivation Mentality-model).

Merkomschrijving

Al meer dan 130 jaar werkt Auping aan de beste manieren om uit te rusten. Elke Auping wordt gemaakt met aandacht voor detail, het milieu en de toekomst. Een Auping is dus niet zomaar een bed. Het is onze overtuiging: een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.

Concept

In Nederland alleen al worden jaarlijks 1,5 miljoen matrassen afgedankt. In Europa zijn dat er zelfs 35 miljoen. Veel matrassen worden verbrand of eindigen op de vuilstort, met grote milieuproblemen als gevolg. Bij Auping willen we dat graag anders doen, beter. We willen de kringloop sluiten. Daarom ontwikkelden we Auping Evolve, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Keer op keer kunnen alle materialen van dit matras gerecycled worden tot grondstof voor een nieuw Auping matras. Maar hoe begin je over een oplossing voor een probleem waar bijna niemand van weet? We besloten het probleem te gebruiken als canvas voor de oplossing. Bijna 400 afgedankte matrassen spelen de hoofdrol in onze film. Op deze manier laten we iedereen zien hoe gigantisch het probleem eigenlijk is. Door deze matrassen met de hand te beschilderen met onze eigen watergedragen lak en beeld voor beeld achter elkaar te fotograferen, hebben we een opvallende stop-motion film kunnen maken met én op afgedankte matrassen. Zo vormen oude matrassen de drager van onze nieuwe boodschap.

Media- en middelenstrategie

Om de boodschap over te brengen en impact te maken kozen we voor video als main asset. We produceerden een hoofdvideo en een making off video. Om zoveel mogelijk bereik te genereren werd het hoofdmedium TV (bewezen effectief en impactvol) aangevuld met OLV (forced en unforced) om de lichte TV kijker te bereiken. Met de inzet van print in lifestyle magazines, display ads en social ads werd de campagne gedragen. We hebben deze crossmediale mix aangevuld met twee contentsamenwerkingen. Met LINDA en DPG Media maakten we branded content. Tenslotte creëerden we engagement met polls op Instagram en Facebook.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken