De website vormde het hart van de activatie. Hier vonden de kinderen alle informatie over de zoektocht en natuurlijk de raadsels/games. De basis van de mediastrategie bestond uit een unieke samenwerking met Wegener dagbladen, AD en NDC. Niet alleen werden de zoektochten wekelijks met een 1/1 pagina aangekondigd, letters in diverse advertenties gaven de lezers van de dagbladen ook een voorsprong bij het oplossen van de raadsels. Ook tv is doelgericht ingezet. TV-commercials en een verslag van het sprookjesbal op Jetix. Piets Weerbericht en Shownieuws werden ingezet op SBS6. Bezoekers van het sprookjesbos konden niet om de activatie heen. Bij de ontbrekende voorwerpen hingen borden met de uitleg, de heks liep er zelfs rond en midden in het sprookjesbos stond de heksenketel. Daarnaast werd het monitorencircuit ingezet en werden flyers uitgedeeld. Efteling-radio zond speciale ‘sprookjesmysterie-programma’s’ uit. Wekelijks gingen de sprookjesbosbewoners het land in om kinderen aan te sporen mee te helpen het sprookjesbos weer compleet te maken. Dit resulteerde in behoorlijk wat free publicity. Het wekelijkse vindmoment van het fysieke voorwerp en de terugplaatsing ervan in het sprookjesbos werden evenementen op zich. De campagne werd afgesloten met een uniek sprookjesbal.