HET SPROOKJESMYSTERIE

De Efteling / Comm’pas

Bekijk deze campagne op pagina 302 van het SAN Jaarboek 2009.

Adverteerder
De Efteling
Titel
Attractiepark
Bureau
Comm’pas
Account
Anne-Marie van Hassel
Copy
Levi Sars
Art
Jeroen Manders, Marc Arends, Robert-Jaap Jansen (Efteling)
Strateeg
Berry van Nes
Opdrachtgever
ROSELLA VAN HAVER, CARIN VAN BERKEL
Film/Productiemaatschappij
Wenneker TV
Fotografie
Peek RF
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van De Efteling
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Comm’pas
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Primair: verhogen propositiebekendheid (Sprookjes Bestaan). Secundair: opbouw database emailadressen.

Doelgroep

Gezinnen met kinderen van 6 - 12 jaar.

Strategie/Concept

Het Sprookjesmysterie is een 7 weken durende 360-graden activatiecampagne. Zeven echte sprookjesvoorwerpen verdwijnen plotseling uit het sprookjesbos. Van het mandje van roodkapje tot de schatkist van de draak. Kinderen kunnen elke week door het online oplossen van raadsels achterhalen waar in Nederland de heks de voorwerpen verstopt heeft. Zij die als eerste het fysieke voorwerp vinden, worden beloond met een uitnodiging voor het unieke Sprookjesbal. Voor de winnaars van de online zoektocht zijn er wekelijks vele Efteling prijzen.

Media- en middelenstrategie

De website vormde het hart van de activatie. Hier vonden de kinderen alle informatie over de zoektocht en natuurlijk de raadsels/games. De basis van de mediastrategie bestond uit een unieke samenwerking met Wegener dagbladen, AD en NDC. Niet alleen werden de zoektochten wekelijks met een 1/1 pagina aangekondigd, letters in diverse advertenties gaven de lezers van de dagbladen ook een voorsprong bij het oplossen van de raadsels. Ook tv is doelgericht ingezet. TV-commercials en een verslag van het sprookjesbal op Jetix. Piets Weerbericht en Shownieuws werden ingezet op SBS6. Bezoekers van het sprookjesbos konden niet om de activatie heen. Bij de ontbrekende voorwerpen hingen borden met de uitleg, de heks liep er zelfs rond en midden in het sprookjesbos stond de heksenketel. Daarnaast werd het monitorencircuit ingezet en werden flyers uitgedeeld. Efteling-radio zond speciale ‘sprookjesmysterie-programma’s’ uit. Wekelijks gingen de sprookjesbosbewoners het land in om kinderen aan te sporen mee te helpen het sprookjesbos weer compleet te maken. Dit resulteerde in behoorlijk wat free publicity. Het wekelijkse vindmoment van het fysieke voorwerp en de terugplaatsing ervan in het sprookjesbos werden evenementen op zich. De campagne werd afgesloten met een uniek sprookjesbal.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen