Het echte meisje met de parel

HET MAURITSHUIS / Publicis/KOEN

award
Winnaar 2014

Bekijk deze campagne op pagina 386 van het SAN Jaarboek 2014.

Adverteerder
HET MAURITSHUIS
Titel
Museum
Bureau
Publicis/KOEN
Account
Erik Jan Koense, Marcella Beekman, Kim de Winter
Copy
Marcel Hartog
Art
Steef Nijhof, Dave Fransen
Strateeg
Bas Velthuis
Opdrachtgever
Koen Brakenhoff, Hoofd Marketing, Emilie Gordenker, Alexander Klapwijk, Berthilde Reijmerskamp
Film/Productiemaatschappij
Smarthouse Films
Editor
Francisco Rodriguez Bouzas, Patcharee Sa-ardkitinun
Muziek
Robin Schlösser
Fotografie
Maurice Heesen
In samenwerking met
Zenith Optimedia
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van HET MAURITSHUIS
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Publicis/KOEN
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Vrije Tijd
Meer Vrije Tijd winnaars

Vrije Tijd

Doelstelling

Na een ingrijpende renovatie wil het Mauritshuis meer bezoekers aantrekken door letterlijk en figuurlijk de deuren te openen voor een breder publiek.

Doelgroep

Liefhebbers van klassieke schilderkunst. De huidige doelgroep bestaat voor 60% uit Nederlanders en voor 40% uit buitenlandse toeristen, veelal uit Japan, Verenigde Staten en Engeland.

Strategie/Concept

Over de hele wereld vind je afbeeldingen van het Meisje met de parel van Johannes Vermeer. Er is maar één origineel. Dat vind je in het Mauritshuis in Den Haag. Soms wordt er een beetje neergekeken op reproducties, maar je kunt het ook anders zien: ze zijn allemaal gebaseerd op dat ene legendarische doek en maken de magie ervan alleen maar groter. In aanloop naar de heropening is een aantal eigenaars van zo'n reproductie geportretteerd. Uit de campagne vloeit een bijzondere activatie voort, waarbij de zaken voor één dag worden omgedraaid. Zo kun je genieten van het echte schilderij in een reproductie van je huis.

Media- en middelenstrategie

Voor de heropening verschijnen portretten van mensen met hun reproductie van het Meisje in o.a. korte tvc's, pre-rolls, abri's, billboards, dagbladen, inflight magazines, luchthavenreclame en stickers op reproducties in de fanshop. Fans kunnen bovendien meedoen aan een bijzondere activatie, door het uploaden van een foto van hun eigen reproductie. De activatie wordt aangejaagd via online video, tv en Facebook (op de Mauritshuis fanpage, in ads en sponsored posts). Het interieur van de winnaar wordt natuurgetrouw nagebouwd in het museum, onder het oog van nationale en internationale pers, in samenwerking met de PR-afdeling van het Mauritshuis. Dat levert een zee aan free publicity op, onder meer in Hart van Nederland en de New York Times.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen