HEINEKEN WALK-IN FRIDGE CASE

HEINEKEN WALK-IN FRIDGE CASE

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Heineken Nederland
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2009
Paginanummer
316

Winnaar 2009

Doelstelling

Heineken wil de merkvoorkeur vergroten door nog dichter bij de belevingswereld van de doelgroep te komen (‘closeness’).

Doelgroep

Mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder.

Concept

De Walk-in Fridge was de populairste commercial van het afgelopen jaar, maar het succes van de campagne werd nog verder vergroot door de mogelijkheden die we de doelgroep boden om het idee te omarmen en er zelf mee aan de slag te gaan (bereiken èn beraken, 360° benadering). Door het tweerichtingsverkeer werd het vuurtje een jaar lang telkens succesvol aangewakkerd. Voortdurend werd de grens tussen echt en grap opgezocht, waardoor de speculaties en het aanstekelijke plezier als vanzelf de wereld rond gingen. Heineken fans op Hyves kregen de primeur voor de Walk-in Fridge commercial. Na die succesvolle eerste commercial volgde een viral waarin studenten hun eigen Walk-in Fridge bouwden. Festivalgangers konden hun eigen Walk-in Fridge commercial naspelen. Ook op de woonbeurs ontbrak de inloopkoelkast niet. Spoofs van onder meer Bavaria en Snoop Dogg waren een eer voor Heineken. Een spraakverwarring met een Poolse klusser leverde een onbedoelde variant op van de inloopkoelkast: een kleine wandelende koelkast, de Walking Fridge. Mensen werden uitgedaagd om hun eigen vervolg op de campagne te maken onder andere via een gezamenlijke actie met Brandfighters.com. En terwijl het een schrale kerst leek te worden, verschenen er ineens reusachtige Walkin Fridge verpakkingsdozen in het straatbeeld. Was de Kerstman dit jaar dan toch gul?

Media- en middelenstrategie

Niet alleen het merk moest dichterbij de consument komen te staan (‘closeness’), maar dit was ook het uitgangspunt voor de mediakeuze. Daarom was virale verspreiding en activatie een speerpunt in de mediastrategie. Verder werd er slim gebruik gemaakt van online communities, seeding, guerrilla, PR en events. Consumenten fungeerden daardoor als versterker van de commerciële boodschap wat een enorm (extra) bereik bewerkstelligde.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken