De bankencrisis heeft SNS hard geraakt. Begin 2013 werd SNS zelfs genationaliseerd. Het voortbestaan van de bank stond op het spel; het vertrouwen in banken was weg.
Tijd voor bezinning dus. Veel mensen hebben het gevoel dat banken er meer voor zichzelf zijn dan voor hen. SNS, ontstaan als nutsbank, realiseert zich dat ze echt tussen de mensen moet staan om het vertrouwen terug te winnen. Dat ze door hun ogen moet kijken. Dan zie je dat wat in de bankenwereld gewoon is, eigenlijk helemaal niet normaal is. Bankieren kan én moet dus normaler. Het roer gaat om. Dat vraagt om lef, om te beginnen binnen de bank. Bij de klantenservice, in de winkels, bij de marketeers die producten en diensten ontwikkelen. Iedereen wordt uitgedaagd om te kijken wat er eigenlijk niet normaal is en hoe het normaler kan. We maken baanbrekende keuzes en 'challengen' de conventies van de bankenwereld. Geen keuzemenu meer: direct iemand aan de lijn. Makkelijk even binnenlopen: wij openen winkels terwijl andere banken kantoren sluiten. En we komen met producten en diensten die eigenlijk heel normaal zijn, maar in de bankenwereld lang niet vanzelfsprekend. Zoals rente op je betaalrekening. Want als elke maand je salaris bij ons binnenkomt, vinden we het heel normaal dat daar iets tegenover staat. En als je onverhoopt een paar dagen rood staat, vinden we het niet normaal om meteen een hoge rente te rekenen. Dus kun je bij SNS de eerste drie dagen rood staan zonder kosten. We vinden het ook heel normaal dat je al vanaf je eerste euro een goede spaarrente krijgt, en niet pas bij een saldo van tienduizenden euro's. Onze doelen zijn ambitieus. SNS weer op de kaart zetten. Bouwen aan vertrouwen. Onder eigen klanten - zodat ze meer bij ons onderbrengen. En onder klanten van de drie grootbanken - zodat ze SNS gaan zien als een aantrekkelijk alternatief. Met als resultaat een forse instroom.