Handen af van onze hulpverleners

Handen af van onze hulpverleners

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
SIRE
Bureau
Selmore
Jaar
2012
Paginanummer
386

Doelstelling

Het geweld tegen ambulancemedewerkers, politieagenten en brandweermannen neemt jaarlijks toe. In 2011 overkwam het maar liefst 80% van deze hulpverleners tijdens hun werk. Doel van deze campagne is om aandacht op te eisen voor geweld tegen hulpverleners en publieke verontwaardiging te veroorzaken over dit onderwerp. Concreet willen we zoveel mogelijk publiciteit en een grote deelname aan de petitie.

Doelgroep

De dader is de primaire doelgroep. Echter om deze mensen rechtstreeks te benaderen is lastig. Zij hebben een schild om zich heen. Via de publieke opinie proberen we ook tot de daders door te dringen.

Concept

Op internet verschijnen met regelmaat filmpjes waarop te zien is hoe hulpverleners worden gemolesteerd. Om deze absurde werkelijkheid uit te beelden zijn deze 'Youtube-achtige' beelden van geweldplegers tegen hulpverleners in de context geplaatst van de Conventies van Genève. Deze zijn in 1949 geformuleerd en bevatten verdragen over hoe we in oorlogstijd omgaan met hulpverleners. Namelijk: met respect! Als we in oorlogstijd respect hebben voor hulpverleners… waarom dan niet in vredestijd?

Media- en middelenstrategie

Geweld tegen hulpverleners is een groot probleem - vooral rondom de jaarwisseling. Vandaar dat gekozen is om de campagne een aantal dagen voor de jaarwisseling te starten. De strategie was om via TV, radio, outdoor, dagbladen, magazines en online op indringende wijze aandacht te vragen voor het thema 'geweld tegen hulpverleners'. In alle uitingen werd men verwezen naar de website handenaf.nl waar iedereen een petitie kon ondertekenen om zijn of haar verontwaardiging kenbaar te maken.

Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken