Groene Sint 2007

Groene Sint 2007

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Oxfam Novib
Bureau
N=5
Jaar
2007
Paginanummer
402

Doelstelling

Op sympathieke en laagdrempelige wijze awareness creëren voor eerlijke handel. En mensen echt activeren iets te doen.

Doelgroep

Nederland breed met focus op mensen met kinderen.

Concept

In 2006 is met groot succes de Groene Sint geïntroduceerd als symbool voor eerlijke handel en om het belang van eerlijke cadeaus te bestempelen. Ondanks dit succes, werd 2007 gebruikt om eerlijke handel nóg concreter te maken. Daarom introduceerde Oxfam Novib samen met Tony Chocolonely de eerste eerlijke chocoladeletter (gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden en waar een goede prijs voor betaald is)! Jaarlijks worden in Nederland namelijk 20 miljoen chocoladeletters verkocht. Tot op heden was er niet één eerlijk. Als voortrekker van eerlijke handel wilde Oxfam Novib daar wat aan doen. De concrete vorm, de letter, gaf de mogelijkheid de complexiteit van eerlijke handel en het belang van eerlijke cadeaus helder en simpel over te brengen. Wat sterk heeft bijgedragen aan de doelstelling. Het kopen van de letter was niet alleen lekker, maar werkte ook direct als steunbetuiging om overheden en bedrijven e.d. onder druk te zetten er nu ook écht werk van te maken. En met succes, de eerlijke letters konden niet aangesleept worden!

Media- en middelenstrategie

Beperkt budget vraagt om een slimme media-inzet. Voor zoveel mogelijk publiciteit en bereik vormde PR de kern. De aankomst van de Groene Sint in Nederland en de introductie van de eerste eerlijke chocoladeletter zijn ingezet om één sterk PR-moment te claimen voor de landelijke pers. TV om awareness te creëren bij een zo groot mogelijk publiek. TV-tagon en radio om propositiebekendheid van dé eerlijke chocoladeletter te realiseren. Verpakking en toonbankdisplays voor zichtbaarheid van de letter in de winkels. Op de website groenesint.nl kunnen letters worden besteld, staan verkoopadressen en tips voor eerlijke cadeaus. Op 5 december is een uiting geplaatst in de landelijke dagbladen om de resultaten bekend te maken (uitverkochte letters) en mensen te bedanken voor hun steun.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken