GOOCHEM

GOOCHEM

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2009

Winnaar 2009

Doelstelling

Het stimuleren van gordelgebruik achterin door kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar.

Doelgroep

Kinderen van 4-8 jaar en hun ouders

Strategie/Concept

Uit onderzoek blijkt dat het moeilijk is om automatisch gedrag te beïnvloeden met alleen massamediale middelen. Een éénmalige fysieke prikkel op het juiste moment en de juiste plaats kan goed werken. Daarom wordt sinds 2005 Goochem het gordeldier ingezet. Een speelgoeddier dat op de autogordel bevestigd kan worden. Deze gadget wordt gecombineerd met directe communicatie met kinderen en via de kinderen met hun ouders. In 2009 vertelt Goochem op televisie dat kinderen hun gordels om moeten doen en roept hij ze in een tag on op om op www.gordeldier.nl een MeeRijbewijs aan te vragen. Met het gepersonaliseerde rijbewijs kunnen kinderen een eigen gordeldier ophalen bij BP, ANWB en Halfords en krijgen ze korting bij Verkeerspark Assen en Artis. Ouders krijgen een folder meegestuurd met informatie over de regels voor gordelgebruik en kinderzitjes.

Media- en middelenstrategie

Kwalitatief onderzoek heeft uitgewezen TV-commercial dat Goochem goed aanslaat bij de doelgroep 4-8 jaar. Dit zijn kinderen die vooral televisie kijken, niet veel online zijn en een eigen rijbewijs heel stoer vinden. Daarom is de populaire kinderzender Jetix ingezet met spot, non spot, print en online. Speciaal voor de campagne heeft Jetix ‘Het Achterbank Examen’ ontwikkeld. Internet is vooral ingezet als praktisch instrument: de MeeRijbewijzen kunnen online besteld worden. Enige tijd later worden ze per post thuisbezorgd. Inmiddels zijn er al meer dan 60.000 MeeRijbewijzen besteld en verstuurd.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken