GOED RIOOLGEBRUIK / NEDERLAND LEEFT MET WATER

Rijksoverheid / Ministeries van VROM & V&W / Roorda Reclamebureau

Nominatie 2009

Bekijk deze campagne op pagina 352 van het SAN Jaarboek 2009.

Adverteerder
Rijksoverheid / Ministeries van VROM & V&W
Titel
Overheid / non-profit
Bureau
Roorda Reclamebureau
Account
Paul Kramer, Dewi van de Kolk
Copy
Martijn Kempe
Art
Erik Kruize
Strateeg
Hans Bauman
Opdrachtgever
MARCEL DE JONG, ROBERT-JAN SCHOONENBOOM, DAAN ZEELT, ROOS ADOLPHUS, RICHARD VISSER, RENSKE VAN HARTEVELT.
Film/Productiemaatschappij
Jonkers Hofstee
Muziek
Soundcircus, Kees Kroot
RTV-producer
Marcel Ossendrijver
Fotografie
Ruben Snitslaar
Nominatie
ja
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van Rijksoverheid / Ministeries van VROM & V&W
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Roorda Reclamebureau
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Geïntegreerde Communicatie
Meer Geïntegreerde Communicatie inzendingen

Geïntegreerde Communicatie

Doelstelling

Goed gebruik van het riool stimuleren door bewustmaking van wat wel en niet door het riool gespoeld mag worden, zodat het water schoon blijft.

Doelgroep

Nederlands publiek vanaf 18 jaar met bijzondere aandacht voor vrouwen 18-40 jaar.

Strategie/Concept

Schoon water willen we allemaal. Maar we zijn ons er niet van bewust dat we het water zelf vervuilen doordat we allerlei troep door het riool spoelen die er niet in thuishoort. We hebben geen idee wat nou wel en wat niet kan worden gefilterd of kan worden afgebroken in onze waterzuivering. Daarom zien we in de campagne-uitingen mensen die ons melden wat ze niet wegspoelen door het riool en dat doen ze letterlijk omgeven door het eindresultaat van dat gedrag: schoon, helder en fris water. Met daarin het groene vlot in de vorm van Nederland; dé metafoor van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de waterhuishouding.

Media- en middelenstrategie

Voor bewustwording zijn een televisiecommercial, radiocommercials, banners en PR ingezet. Op de website werden als vervolg op die bewustwording tips gegeven over wat nou wel en wat niet in het riool mag (en natuurlijk ook hoe je het dan wel moet weggooien). We hebben dit op een speelse manier geïllustreerd met een game op de site die tevens als gadget is verspreid via Hyves (aantrekkelijk medium vrouwen 18-40 jaar!). Regionaal is, in samenwerking met Stichting Rioned, via de partners in de campagne (vooral gemeentes en waterschappen) outdoor, print en lokale PR ingezet. Maar lieft 70% van de gemeenten heeft de campagne lokaal ingezet.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen