GOED RIOOLGEBRUIK / NEDERLAND LEEFT MET WATER

GOED RIOOLGEBRUIK / NEDERLAND LEEFT MET WATER

Categorie
Geïntegreerde Communicatie
Adverteerder
Rijksoverheid / Ministeries van VROM & V&W
Bureau
Roorda Reclamebureau
Jaar
2009
Paginanummer
352

Nominatie 2009

Doelstelling

Goed gebruik van het riool stimuleren door bewustmaking van wat wel en niet door het riool gespoeld mag worden, zodat het water schoon blijft.

Doelgroep

Nederlands publiek vanaf 18 jaar met bijzondere aandacht voor vrouwen 18-40 jaar.

Concept

Schoon water willen we allemaal. Maar we zijn ons er niet van bewust dat we het water zelf vervuilen doordat we allerlei troep door het riool spoelen die er niet in thuishoort. We hebben geen idee wat nou wel en wat niet kan worden gefilterd of kan worden afgebroken in onze waterzuivering. Daarom zien we in de campagne-uitingen mensen die ons melden wat ze niet wegspoelen door het riool en dat doen ze letterlijk omgeven door het eindresultaat van dat gedrag: schoon, helder en fris water. Met daarin het groene vlot in de vorm van Nederland; dé metafoor van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de waterhuishouding.

Media- en middelenstrategie

Voor bewustwording zijn een televisiecommercial, radiocommercials, banners en PR ingezet. Op de website werden als vervolg op die bewustwording tips gegeven over wat nou wel en wat niet in het riool mag (en natuurlijk ook hoe je het dan wel moet weggooien). We hebben dit op een speelse manier geïllustreerd met een game op de site die tevens als gadget is verspreid via Hyves (aantrekkelijk medium vrouwen 18-40 jaar!). Regionaal is, in samenwerking met Stichting Rioned, via de partners in de campagne (vooral gemeentes en waterschappen) outdoor, print en lokale PR ingezet. Maar lieft 70% van de gemeenten heeft de campagne lokaal ingezet.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken