Geluksvogeltjes EK 2012

Geluksvogeltjes EK 2012

Categorie
Excellent
Adverteerder
C1000
Bureau
Alfred
Jaar
2012
Paginanummer
232

Doelstelling

Zorg ervoor dat in een periode waarin supermarkten alle registers opentrekken om de sympathie van Oranjefans te winnen C1000 als meest zichtbare partij naar voren komt, door de Oranjefan precies te geven wat hij wil. Zet vervolgens de zichtbaarheid om in concrete winkelbezoeken en een hoog marktaandeel.

Doelgroep

Alle 'oranjekijkers' tijdens het EK. Niet alleen voetballiefhebbers. Het zijn veelal liefhebbers van de gezelligheid en saamhorigheid rondom dit evenement.

Concept

Geef Oranje dat kleine beetje geluk dat het nodig heeft om na drie verloren finales wél te kunnen winnen: de Geluksvogeltjes waren geboren. Met Geluksvogeltjes als weggever was de brug naar de legendarische Vogeltjesdans als campagnelied snel gelegd. De Vogeltjesdans wordt direct herkend en meegeneuried, maar breed omarmd wordt het oubollige deuntje niet. Om het toch dé oranjehit van dit EK te maken, werd een idee bedacht waarbij iedereen zich in het nummer zou herkennen. Door de inzet van drie uiteenlopende artiesten, volkszanger Wolter Kroes, bariton E.D. Smid en rapper YES-R, was de Vogeltjesdans 2.0 voor iedereen. Als kers op de taart werkte vrijwel het hele Nederlands elftal mee aan de commercial door een deal met Unilever. Alles samen was het een campagne die op alle fronten records brak, met een clip op YouTube, het lied in de hitlijsten, veel aandacht in de media en omzet en bezoekersaantallen in de winkels van C1000. En zelfs toen het Nederlands elftal het land vroegtijdig in de steek liet, bleek de campagne hiertegen bestand door een unieke eenmalige inhaker.

Media- en middelenstrategie

Buzz: Geef de campagne een vliegende start door de buzz maximaal aan te zetten met roadblocks op tv, een pr-offensief en seeding van de videoclip. Campaigning: Koppel de campagne en de opgebouwde buzz nadrukkelijk aan C1000 en het actiemechanisme door middel van weggevers, TVC , Radio, Online, OOH, Instore, productaanbiedingen en de C1000-folder. Inhaken op 'verlies/winst': Met een goed gevoel afscheid nemen van de Geluksvogeltjes in Print en op TV.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken