Freddie

Freddie

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
STAATSLOTERIJ
Bureau
TBWANEBOKO
Jaar
2019
Paginanummer
422

Winnaar 2019

Doelstelling

De Oudejaarstrekking neerzetten als dé trekking van het jaar waar niemand omheen kan, die Staatsloterij sympathieker maakt én het succes van Frekkel uit 2018 evenaart.

Doelgroep

Alle Nederlanders 24+

Merkomschrijving

Staatsloterij is al zo'n 300 jaar dé loterij van Nederland, met sinds 1992 de Oudejaarstrekking als hét spektakelstuk. Heel Nederland speelt mee en het is (haast) een traditie in december. In 2018 scoorde Staatsloterij met Frekkel de grootste hit sinds jaren in omzet en populariteit. Door de creatieve route aan te houden met vernieuwing in het plot, thema en de hoofdrol willen we het succes minimaal evenaren.

Concept

De Oudejaarstrekking is in omvang en sentiment anders dan de maandelijkse Staatsloterijtrekkingen. Met een in december relevant verbindend sentiment willen we Nederland opnieuw raken met een waardige opvolger van Frekkel. De insteek is weer bijzonder voor een loterij: niet de hoofdprijs maar de liefde voor een diertje staat voorop. Dat diertje is Freddie, een egel. Egels zijn zowel online als offline enorm populair en kunnen hulp van mensen in de winter goed gebruiken. In een vertederend verhaal leven we mee met Freddie, die uit zijn benarde positie wordt gered door een oudere man. Zijn zorg voor het diertje overstemt zijn aandacht voor zijn verloren Oudejaarslot. Als hij bij Freddie gaat kijken, denkt hij dit lot gevonden te hebben, maar kan het niet over zijn hart verkrijgen om Freddie uit zijn winterslaap te wekken. Die 30 miljoen kan even wachten. Als Freddie eenmaal wakker is, wijst hij de man op het lot. Of de man alsnog de hoofdprijs wint, laten we in het midden. Het gaat om de boodschap: 'Wie goed doet, goed ontmoet'.

Media- en middelenstrategie

In december is de concurrentie hevig: veel adverteerders pakken uit en de kosten zijn hoog. Om op te vallen, kozen we een grootse aanpak met een slimme fasering en brede middeleninzet. Naast geijkte middelen (TV, (D)OOH, radio, instore) is er vol ingezet op social, PR, influencers, NLO-ambassadeurs en egelbeschermingsorganisaties. D.m.v. de adoptie van 250 egels genereerden we aandacht voor de egels in NL en een hoge free publicity waarde. Verder gaf de bekende boswachter Tim in een OLV uitleg wat te doen bij een egel in je tuin.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken