EuroPride

HEMA / XXS Amsterdam

award
Winnaar 2016

Bekijk deze campagne op pagina 358 van het SAN Jaarboek 2016.

Adverteerder
HEMA
Bureau
XXS Amsterdam
Account
Alette Stork, Barbara Zwaaneveld, Auke Roggeveen
Copy
Saskia Meijer, Hans van Nood
Art
René Verhagen, Remy Kurpershoek
Strateeg
Joram Helmer, Karlijn Marchildon
Opdrachtgever
Michiel Mulder, Daniella Rous, Chantal Kremer, Tanja Soeter, Pauline Marres, Sara Mok
Film/Productiemaatschappij
HALAL Amsterdam
RTV-producer
Josien de Heul, Shaheen Hameedah
Fotografie
Anne Claire de Breij
In samenwerking met
HALAL Amsterdam
Nominatie
ja
Winnaar
ja
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van HEMA
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van XXS Amsterdam
Word geïnspireerd door winnaars in de categorie Smart Idea
Meer Smart Idea winnaars

Smart Idea

Doelstelling

Nederland houdt van HEMA. Helaas is houden van niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend. Ook niet in Nederland, want ook hier wordt de gay-community nog steeds niet door iedereen geaccepteerd. Daarom maakte HEMA als eerste Nederlandse retailer tijdens EuroPride een statement om aandacht te vragen voor de vrijheid van liefde. Want HEMA is voor iedereen, en de liefde ook.

Doelgroep

De Nederlandse LGBTQ-gemeenschap en alle bezoekers van EuroPride 2016.

Strategie/Concept

HEMA maakte gebruik van haar klassieke brand icons - de tompouce en de rookworst - en creëerde daarvan een symbool voor de vrijheid van liefde, dat Nederland tijdens EuroPride en lang daarna kan (uit)dragen. Bij de start van EuroPride waren de T-shirts in beperkte oplage beschikbaar in een select aantal HEMA winkels. Door nauwe samenwerking met de gay-community en bekende influencers explodeerde het nieuws over de shirts vanaf de start. Het gevolg: de shirts waren binnen anderhalve dag uitverkocht en HEMA drukte in sneltreinvaart extra shirts. Die shirts vielen overigens ook online in de smaak. Op het hoogtepunt van de berichten over EuroPride op 22 juli, domineerde de actie van HEMA. De top 5 van meest gebruikte woorden die dag waren: EuroPride, gay, HEMA, tompouce, rookworst. HEMA gaf de LGBTQ-gemeenschap een manier om zich te uiten. En liet zelf zien dat HEMA van iedereen houdt, zonder enige voorwaarde.

Media- en middelenstrategie

De brand icons zijn de drager van de campagne. Letterlijk drager: de T-shirts zijn een straatbepalend beeld tijdens EuroPride. De traffic naar de winkels werd aangejaagd door outdoor strategisch te plaatsen op plekken rondom de EuroPride-parade en de geselecteerde winkels van HEMA. Tijdens de dag zelf zijn de sociale kanalen van HEMA aangewend om bezoekers van EuroPride ook bezoeker van HEMA te maken, door te stimuleren selfies met de T-shirts te maken en aan te sluiten bij het statement van HEMA: liefde is van en voor iedereen.

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen