Energie besparen doe je nu

MINISTERIE VAN BZK/DPC / Publicis

Bekijk deze campagne op pagina 280 van het SAN Jaarboek 2016.

Adverteerder
MINISTERIE VAN BZK/DPC
Bureau
Publicis
Account
Jeroen van den Brink, Gerwin Bos, Anouk Drechsel
Copy
Paul de Jongh, Sander Bergmeijer
Art
Ingeborg de Caluwé, Steef Nijhof
Strateeg
Tom Peeters
Opdrachtgever
Janneke Vink en Linda Hulspas (BZK), Karen van Herwijnen en Nick van Gaalen (DPC)
Film/Productiemaatschappij
Ambassadors
Editor
Ambassadors
Muziek
Ambassadors
RTV-producer
Joze Rikken
Fotografie
Dave Fransen
Nominatie
nee
Winnaar
nee
Bekijk ook andere cases van deze adverteerder
Meer van MINISTERIE VAN BZK/DPC
Bekijk ook andere cases van dit bureau
Meer van Publicis
Word geïnspireerd door inzendingen in de categorie Non-Profit & Overheid
Meer Non-Profit & Overheid inzendingen

Non-Profit & Overheid

Doelstelling

In 3 jaar tijd minimaal 230.000 woningeigenaren aanzetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen. Veel eigenaren van woningen met een laag energielabel willen best energiebesparende maatregelen nemen, maar stellen het toch vaak uit omdat de barrières in hun ogen te hoog zijn. Dit uitstelgedrag willen we met de campagne doorbreken.

Doelgroep

Eigenaren van woningen met energielabel C of lager.

Strategie/Concept

Met 'Energie besparen doe je nu' vergroten we de urgentie door de opbrengsten tastbaar te maken, misvattingen weg te nemen en online praktische kennis en hulp te bieden. Om het taaie onderwerp aantrekkelijker te maken spelen herkenbare woordvoerders daarbij de hoofdrol: de tochthond en tochtslang. Zij zijn immers experts als het gaat om de kou in huis tegenhouden en ze kennen alle hoeken, gaten en kieren van woningen met een laag energielabel. Zodra mensen uit hun buurt zijn, komen de dieren tot leven en bespreken zij de voordelen en misvattingen. Instrumentele boodschappen worden zo voorzien van emotie; het droge onderwerp wordt letterlijk aaibaar. Nu het zo aantrekkelijk is om maatregelen te nemen, zien de tochtdieren de bui al hangen: dit heeft consequenties voor hun baantje en daar zijn ze best ongerust over.

Media- en middelenstrategie

Energiebesparendoejenu.nl is het centrale platform waar alle mediamiddelen naartoe sturen. Daarop is een interactief stappenplan te vinden dat barrières wegneemt, bondige informatie biedt, aanstuurt op concreet te nemen stappen en het maakt direct inzichtelijk hoeveel je bespaart. Traffic naar het platform realiseren we door een combinatie van middelen die een hoog bereik realiseren (tv en radio). Via social, display en search informeren we doelgroepgericht over de diverse maatregelen, het gemak van isoleren en nemen we barrières weg. Een speciale rol is er voor organisaties en bedrijven die betrokken zijn bij het onderwerp. Een online toolkit biedt de mogelijkheid om diverse campagnematerialen te voorzien van hun eigen boodschap en logo om zo de campagne te ondersteunen.

Ga naar de campagnesite

Volgend jaar als winnaar op het podium? Stuur je case in!

Case insturen