Een nieuwe naam

Een nieuwe naam

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
Oxfam Novib
Bureau
N=5 communicatie-adviesbureau
Jaar
2006
Paginanummer
414

Doelstelling

Introduceer de nieuwe naam van Novib, Oxfam Novib en gebruik dit moment om het ideaal van Oxfam Novib ‘een rechtvaardige wereld, zonder armoede’ op de kaart te zetten.

Doelgroep

Algemeen publiek met een focus op bestaande donateurs (kritische wereldburgers).

Concept

Novib is een tijd minder zichtbaar geweest, waardoor het ideaal wat wordt nagestreefd is weggezakt. De nieuwe naam (waarmee Novib haar bestaande internationale samenwerking wil bekrachtigen) en het 50-jarig bestaan bleken een geschikt moment om het nieuwe Oxfam Novib op de kaart te zetten. Er is gekozen voor een originele nieuwe vorm: dus geen kinderen in noodsituaties maar cabaret op het Nederlandse podium met Dolf Jansen en steeds wisselende cabaretiers in de hoofdrol. Door te kiezen voor deze vorm ontstond een herkenbare eigen setting waarin Oxfam Novib talloze onderwerpen kon behandelen van het 50-jarig bestaan tot de nieuwe naam, van het ideaal tot onderwijsprojecten. Een informatief concept met een populariserend kantje om niet alleen de huidige donateurs aan te spreken maar juist ook een nieuwe TVC Nieuwe naam, Dolf Jansen & Eric van Sauers – 40” Toneel. Jansen komt op. Applaus/gejoel. Flip-over bord met een doek erover. Op doek staat: De nieuwe naam van Novib. Jansen: bredere doelgroep.

Media- en middelenstrategie

TV is het medium voor cabaret. Daarom was TV het hoofdmedium, echter direct aangevuld met radio om de zichtbaarheid van de TV-campagne te versterken. Natuurlijk was de campagne onderdeel van een groot PR-offensief op het eigen festival (World Fair, Fair World) ter ere van het 50-jarig bestaan waarop de nieuwe naam onthuld werd. Ook het merkbeeld en de hele huisstijl ging op dat moment om, van website tot DM.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken