Als het gaat om de roots van ECI dan draait alles om lezen en inspiratie. Een van de doelen van het 'oude' clubmodel was dan ook om lezen toegankelijk en bereikbaar te maken voor iedereen. In een sterk veranderende markt is dat model voor een deel achterhaald. Vrijheid speelt een belangrijke rol en verplichtingen horen daar in eerste instantie niet bij. Nieuwe fans van lezen gaan vanzelf ontdekken wat de voordelen zijn om VIP (voorheen clublid) te worden van ECI.Met 'Liefde voor lezen' kiest ECI heel bewust voor een rol die het mogelijk maakt om onderscheidend te zijn t.o.v. andere (online) aanbieders. Zowel in de catalogus, online als in de ECI winkels.Om "liefde voor lezen" bekend te maken wordt gebruik gemaakt van het herkenbare gevoel dat je volledig kunt opgaan in een boek en de wereld om je heen volledig vergeet. Om top of mind te worden is dat in drie TV commercials op een 'droogkomische' manier tot uitdrukking gebracht. Via verschillende tag-ons worden de voordelen van het vernieuwde ECI duidelijk gemaakt.