In de campagne rond de collecteweek staat altijd een van de activiteiten van de Nierstichting centraal. In 2015 besloten we de ontwikkeling van de draagbare kunstnier centraal te zetten. Om twee redenen:
1. De Brand Asset Valuator meet de waarde van merken en geeft advies over hoe zij zich moeten ontwikkelen in het nieuwe landschap. Een van de adviezen was: visie tonen door middel van innovatie. De kunstnier is een van de grootste innovaties waaraan gewerkt wordt.
2. De draagbare kunstnier is een aansprekend en concreet geefdoel.
De campagne - met de jonge nierpatiënt Willem in de hoofdrol - laat zien dat dialysepatiënten gemiddeld drie keer per week, vier uur lang vastzitten aan een groot apparaat. In die tijd kunnen ze niet werken, niet naar school, niet afspreken met vrienden. De draagbare kunstnier geeft nierpatiënten meer energie en maakt hun wereld weer groter. Dit is creatief vertaald naar het thema: 'Laten we de kunstnier klein maken. En de wereld van nierpatiënten weer groot!' 'Draag bij aan de draagbare kunstnier'.