Donor Worden

Donor Worden

Categorie
Non-Profit & Overheid
Adverteerder
MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Bureau
Publicis & OMD
Jaar
2015
Paginanummer
318

Doelstelling

Meer Nederlanders zich laten registreren als orgaandonor en daarbij aansturen op meer ja-registraties.

Doelgroep

Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Concept

Bij de vraag of je donor wilt worden sta je er niet bij stil dat je ooit zelf een orgaan nodig zou kunnen hebben. Met dat inzicht zijn we aan de slag gegaan. Centraal in de campagne staan mensen die zich in het verleden hebben geregistreerd als orgaandonor en jaren later zelf een orgaan nodig bleken te hebben. Daarbij leggen ze de haast retorische vraag neer bij de kijker 'als jij nu denkt dat overkomt mij niet', waarna ze zelf antwoorden 'dat dacht ik dus ook'. Gevolgd door de oproep je te registreren. Door mensen en hun verhalen centraal te stellen, brengen we het inzicht heel dichtbij en onderstrepen we dat het echt iedereen kan overkomen. Dus ook jou.

Media- en middelenstrategie

Omdat registratie meestal online gebeurt, vinden die verhalen dan ook vooral online hun weg. We hebben gekozen voor een combinatie van middelen die samen een hoog bereik realiseren. Zo weten we de krachtige en emotionele boodschap goed over te brengen en activeren we mensen tot het direct registreren (ja). Hiervoor is een combinatie van IAB en high impact formaten (o.a. videobanners) ingezet, prerolls, SEA, Facebook, Twitter en influencers. In korte tijd werd het onderwerp met #wordookdonor trending op Twitter. Verder kwamen de verhalen tot uiting in een tv-commercial en radiocommercials. Speciale documentaires met BN'ers en de hoofdrolspelers uit de campagne geven extra verdieping aan de campagnegedachte. Met mooie resultaten als gevolg: 10% meer ja-registraties t.o.v. vorig jaar.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken