#DOESLIEF

#DOESLIEF

Categorie
BRANDING 360°
Adverteerder
SIRE
Bureau
Joe Public Take-Away Advertising
Jaar
2019
Paginanummer
418

Winnaar 2019

Doelstelling

SIRE wil de manier waarop we met elkaar omgaan agenderen. Nederland een spiegel voorhouden. En mensen een concreet handelingsperspectief geven bij onaardig gedrag om zo bij te dragen aan een aardiger Nederland.

Doelgroep

Iedereen die wel eens geconfronteerd wordt met onaardig gedrag en daar iets aan wil doen. En de eigenlijke, uiteindelijke doelgroep: iedereen in Nederland die wel eens onaardig is.

Merkomschrijving

SIRE zet middels campagnes maatschappelijke issues op de kaart en wil daarmee mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken en in beweging krijgen.

Concept

Onaardig gedrag is lastig individueel aan te kaarten en campagnes zijn al snel betuttelend. #DOESLIEF is daarom een vondst met een laagdrempelig, positief handelingsperspectief. Je kunt het op jezelf betrekken of gebruiken als handvat om op ontwapenende wijze onaardigheid aan te kaarten. #DOESLIEF de-escaleert in het sociale verkeer. Door de schrijfwijze (#) leent dit nieuwe woord zich voor online gebruik: de omgeving die bij uitstek bekend staat als een plek waar we onbeschaamd onaardig tegen elkaar zijn. In de campagne laten we actuele feiten met betrekking tot dagelijks onaardig gedrag voor zich spreken en maken we op neutrale toon melding van diverse harde cijfers met betrekking tot onaardig gedrag, steeds beantwoord met #DOESLIEF.

Media- en middelenstrategie

We willen maatschappelijk agenderen en daarom zijn PR en social media de belangrijkste middelen. Met een grootschalige PR kick-off met achtergronden en cijfers beheersen we het nieuws van de dag. Zeer korte spots (TV, online video, radio, bioscoop, out of home) zwengelen de discussie verder aan. Specifieke onderwerpen worden umfeld-specifiek ingezet, bijvoorbeeld een spotje over bumperkleven op de radio na het filenieuws. Dagbladen en magazines (inclusief contentsamenwerking) voor verdieping. Meewerkende partners (o.a. Rijkswaterstaat, Keolis, ARAG, Lidl) ondersteunen de campagne via hun eigen kanalen. Wetenschappers worden ingezet voor duiding en diepgang. Tijdens de #DOESLIEF dag beantwoorden studenten van Mediacollege Amsterdam honderden onaardige social posts met #DOESLIEF. Organisaties en individuen kunnen zelf inhaken door middel van een #DOESLIEF pakket met tips en geanimeerde gifjes. Dit gebeurt massaal.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken