DOE MAAR LEKKER VEGETARISCH

DOE MAAR LEKKER VEGETARISCH

Categorie
Retail
Adverteerder
NATIONALE POSTCODELOTERIJ, ALBERT HEIJN, UNILEVER
Bureau
TRUE IDEAS
Jaar
2019
Paginanummer
294

Nominatie 2019

Doelstelling

Als we allemaal minder vlees eten kunnen we een substantiële bijdrage leveren aan de klimaatuitdaging. Echter, een gedragsverandering in voedselconsumptie kan alleen tot een duurzaam effect leiden als de eerste ervaring positief is. Daarom wilden we deelnemers laten ervaren hoe makkelijk en lekker een vegetarische maaltijd is.

Doelgroep

Primair: deelnemers van de Nationale Postcodeloterij. Secundair: Nederland 18 plus, boodschappers bij AH.

Merkomschrijving

AH levert alle ingrediënten voor een beter en gezonder leven. De NPL steunt goede doelen die zich inzetten voor een rechtvaardige en groene wereld. Unilever werkt aan een betere toekomst met producten die duurzaam leven tot gemeengoed maken. De synergie tussen AH, NPL en Unilever zorgde dat de campagne DOE MAAR LEKKER VEGETARISCH daadwerkelijk een effectieve prikkel werd voor duurzame consumptie.

Concept

Waar in het verleden duurzame, individuele producten centraal stonden, zetten wij dit jaar compleet vegetarische maaltijden in de hoofdrol. Dat vroeg om lef! Want mensen denken dat vega niet lekker is, moeilijk te bereiden is en weten niet welke positieve impact het heeft op mens/dier/milieu. We lanceerden de 'Vega Favorieten van Nederland'. Om te laten zien dat het wél lekker is, boden we die tien meest gegeten maaltijden aan, maar dan 100% vega! We vervingen één ingrediënt om de smaak herkenbaar te houden en de bereiding makkelijk. Bovendien informeerden we over het positieve verschil dat mensen met hun keuze maakten. Niet in abstracte CO2 getallen maar in concreet bespaarde autokilometers.

Media- en middelenstrategie

Een media-mix van RTV/online/print/dm en social maakte het thema en de maaltijden zichtbaar. We ontwikkelden A) Activerende boodschappen: hoe kunnen mensen hun cadeaukaart ontvangen, activeren en verzilveren? B) Thematische boodschappen: vega eten is lekker én makkelijk C) Verklarende boodschappen: vega is goed voor mens/dier/milieu. IMPACT. Het is de meest grootschalige/effectieve actie ooit om consumenten vaker vega te laten eten. Het resultaat: 2 mln. deelnemers verzilverden hun cadeaukaart en er werden 1.210.290 meer vleesvervangers verkocht met een CO2-equivalent besparing van 2.752 ton. Dat is 15,7 miljoen kilometer in een auto. Oftewel 3.177 vluchten van AMS - NY. Dat smaakt naar meer!
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken