In zowel merkcampagnes als marketingcampagnes gericht op adviseurs speelt de Optimist een grote rol in beeld en taal.
In alle campagnes wordt de Optimist gebruikt om productproposities en dienstverlening onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld voor pensioen waar consumenten het online Inkomenskompas hun koers kunnen bepalen.
Qua sponsoring heeft Delta Lloyd, naast diverse zeilevents, de Optimist on Tour in het leven geroepen: een waterexperience voor iedereen. De Optimist is verder onder de aandacht gebracht in een speciaal met RTL Nederland en Zodiak Media ontwikkeld TV-format. De promotie van het TV Programma met promotie voor de Optimist on Tour events en de app (een doorvertaling van de TVC) is ingezet op RTL 4, 5, 7 en 8 omdat het bereik in deze samenwerking breder is getarget en zodoende ook de ouders zijn bereikt. De Optimist on Tour is tevens aangejaagd in nationale en lokale media. In (content) partnerships en PR komt de Optimist terug in illustraties en infographics bij maatschappelijk relevante artikelen rondom thema's zoals pensioenbewustzijn en schaderisico.