#delenalseenbaas

#delenalseenbaas

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
Vodafone
Bureau
THEY en ACHTUNG!
Jaar
2012
Paginanummer
148

Doelstelling

In 2010 en 2011 maakte Vodafone een succesvolle start met het ombuigen van de perceptie van de prepaidcategorie. Van een low-endcategorie gebaseerd op bellen en sms − voor mensen die weinig willen betalen of anoniem willen blijven − naar een premiumcategorie voor jongeren, gebaseerd op mobiel internet. In 2012 introduceerde Vodafone Prepaid+, waarmee jongeren extra veel data krijgen als zij opwaarderen. Met een campagne wist Vodafone dit product succesvol te introduceren en de merkpositie als premiumaanbieder van prepaid voor jongeren te verstevigen.

Doelgroep

Jongeren die geïnteresseerd zijn in mobiel internet.

Concept

Het inzicht: jongeren delen via social media steeds meer zaken waarvan je je af kunt vragen of deze wel gedeeld moeten worden. Zelfs het meest persoonlijke, het meest intieme of het meest triviale belandt op Twitter of Facebook. Het idee: waar anderen deze jongeren veroordelen om hun 'oversharing', zet Vodafone hen op een voetstuk en geeft er gratis extra data bij. Zodat ze niet zómaar kunnen delen, maar Delen Als Een Baas. Wat andere mensen misschien onzinnig zouden vinden, noemt Vodafone met een licht ironische ondertoon 'berichten die de wereld écht moet weten'.

Media- en middelenstrategie

Bij de start van de campagne ging Vodafone op zoek naar de meest 'overbodige' tweets van Nederland. Het publiek werd uitgenodigd om Vodafone te helpen in deze zoektocht en tweets te nomineren, door ze te retweeten met #delenalseenbaas. Via een campagnesite kreeg de oorspronkelijke verzender van het bericht direct zijn eigen tweet terug, maar dan in een over-the-top filmpje. Op de website konden bezoekers vervolgens iedere week stemmen op de allerbeste 'overshare'. De winnaars kregen massamediale aandacht op abri's, digital billboards, Boomerangkaarten, op de radio, in het dagblad Spits en - de hoofdprijs - in een viral waarin de tweet de ruimte in werd geschoten. En natuurlijk verspreidden zij hun 15 minutes of fame weer door via hun eigen socialmediakanalen.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken