De terugkeer van de Paarse Krokodil

De terugkeer van de Paarse Krokodil

Categorie
Dienstverlening Financieel
Adverteerder
OHRA
Bureau
Joe Public Take-Away Advertising
Jaar
2018
Paginanummer
230

Nominatie 2018

Doelstelling

De herkenbaarheid en onderscheid van het OHRA merk vergroten.

Doelgroep

Volwassen Nederlanders.

Merkomschrijving

OHRA is een betrouwbare verzekeraar die de afgelopen jaren is gegroeid door een focus op gemak met de OHRA App. Deze aanpak is in lijn met de positionering die OHRA al 20 jaar volgt: dé verzekeraar zonder gedoe en rompslomp, waarbij alles 'direct wordt geregeld'. De langlopende campagne met het onhandige OHRA-stel Rob en Els is succesvol op salesniveau en zeer populair. Toch blijkt uit onderzoek dat maar weinig mensen een scherp beeld bij OHRA hebben. Het merk moet meer eigen profiel krijgen zodat het zich onderscheidt van andere verzekeraars.

Concept

In 2004 lanceerde OHRA een reclamespotje met een Paarse Krokodil, die niet wordt teruggegeven aan een klein meisje door een bureaucratische loketbeambte. De spot sloeg in als een bom en werd onderdeel van de Nederlandse cultuur. Er werd zelfs een officiële wet naar vernoemd. De Paarse Krokodil staat nog steeds symbool voor bureaucratie en rompslomp, precies hetgeen waar OHRA tegen strijdt. Om het paarse fenomeen duidelijk en onlosmakelijk aan OHRA te koppelen, krijgt het weer een prominente plek in de merkcommunicatie. Met als vaste belofte: 'verzekeren zonder Paarse Krokodillen'. Bij deze herlancering loopt het OHRA-stel de loketbeambte tegen het lijf, die 15 jaar later nog steeds op dezelfde plek in het zwembad zit. Het echtpaar Rob en Els hebben de Paarse Eend van de man buiten aangereden. Met exact dezelfde papieren rompslomp als vroeger wil de man de schade opnemen. Hoewel het stel laat zien dat tegenwoordig alles in een paar stappen is geregeld met de OHRA App, is de man hier Oost-Indisch doof voor.

Media- en middelenstrategie

Om de Paarse Krokodil weer top of mind te maken en te koppelen aan OHRA, is TV ingezet, gericht op een breed publiek. Om jongeren te bereiken die de Paarse Krokodil nog niet kennen of weinig TV kijken, wordt dit aangevuld met: teasende radiocampagne 'Paarse Piep' de week vooraf, uitzenden oude spot op TV & YT tijdens eerste dagen campagne en een pre-roll op YT met loketbeambte die wil dat je formulieren invult voordat je een filmpje bekijkt. Uiteraard wordt de campagne 360 graden doorvertaald. Naar online, social media filmpjes, tot aan paarse krokobrillen voor internal branding.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken