De Stem van Rembrandt

De Stem van Rembrandt

Categorie
Dienstverlening Financieel
Adverteerder
ING
Bureau
J. Walter Thompson Amsterdam
Jaar
2019
Paginanummer
134

Doelstelling

Als trotse hoofdsponsor viert ING samen met het Rijksmuseum het Rembrandtjaar door op een innovatieve manier zo veel mogelijk mensen met Rembrandt kennis te laten maken. Want kunst leert je anders kijken naar de wereld. Het verrijkt je en helpt je vooruit. En dát is wat ING belangrijk vindt.

Doelgroep

ING heeft als missie om kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk te maken. Met de Rembrandt Tutorials wil ING heel Nederland stimuleren om zelf aan de slag te gaan met schilderen.

Merkomschrijving

ING heeft als wereldwijde purpose 'Empowering people to stay a step ahead in life and in business'. ING wil mensen vooruit helpen en in staat stellen om hun dromen te realiseren, hoe groot of klein deze ook zijn. Dat doet ING met producten en diensten die aansluiten bij het leven van onze klanten. Ook vanuit cultuursponsoring wordt deze purpose ingevuld door kunst en cultuur toegankelijk te maken.

Concept

Samen met experts van het Rijksmuseum, Carnegie Mellon University, het Instituut voor de Nederlandse Taal en de Universiteit Leiden is gewerkt aan de reconstructie van de Stem van Rembrandt en de Rembrandt Tutorials. Alles wat Rembrandt Rembrandt maakt, is geanalyseerd, van zijn schildertechniek en zijn karakter tot zijn taalgebruik. Zijn fysieke kenmerken zijn gereconstrueerd aan de hand van de analyse van zelfportretten. Die gaven voldoende informatie om zijn gezichts- en botstructuur in 3D na te kunnen bootsen. Al deze data is vervolgens door forensisch stemexperts van Carnegie Mellon University gebruikt om met behulp van AI tot het stemgeluid van Rembrandt te komen. En nu, 350 jaar na het overlijden van de Nederlandse meester, leert hij de wereld opnieuw schilderen.

Media- en middelenstrategie

Om zoveel mogelijk mensen de stem van Rembrandt te laten horen, is ervoor gekozen om zijn tutorials publiek toegankelijk te maken op YouTube. De campagne werd aangejaagd middels (online) radiocommercials die deels werden ingesproken door 'Rembrandt' zelf, en via het Facebook- en Instagramkanaal van ING. Als start van de campagne werd een groot PR-evenement in het Rijksmuseum georganiseerd, waar journalisten 350 jaar na zijn overlijden als eersten de stem van Rembrandt konden horen. Zo werd een enorm bereik organisch gerealiseerd.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken