De Sleutels van het Rijksmuseum

De Sleutels van het Rijksmuseum

Categorie
Smart Idea
Adverteerder
RIJKSMUSEUM
Bureau
N=5/N=Content
Jaar
2019
Paginanummer
336

Nominatie 2019

Doelstelling

Bereiken van een breed Nederlands publiek met de verhalen uit het museum.

Doelgroep

Heel Nederland. Met name focus op een jonger publiek met een latente interesse in kunst. Zij ervaren het Rijks als elitair, moeilijk en onbereikbaar.

Merkomschrijving

Het Rijksmuseum is hét museum van Nederland.

Concept

Het Rijksmuseum ontvangt jaarlijks ruim 2 miljoen kunstliefhebbers. Er is echter nog een groot aantal potentiële bezoekers die zij met hun huidige campagnes niet weten te bereiken en/of raken. Maar hoe bereik je als museum een doelgroep die niet primair geïnteresseerd is in kunst? Door meer aansluiting te vinden bij hun belevingswereld. Vanuit die gedachte ontwikkelden we de Instagram Live serie: 'De sleutels van het Rijks'. Het idee is ontstaan vanuit het inzicht dat veel mensen 'a night at the museum' op hun bucketlist hebben staan. Niets is magischer dan na sluitingstijd door een leeg museum te lopen. Daarom gaven we elke week een bekende Nederlander de sleutel van het museum. Zij mochten één avond door het museum dwalen, live gestuurd door kijkers via Instagram. Deze ene avond was alles toegestaan; van dineren tot rappen en zelfs fietsen. Tijdens de tour gingen ze in gesprek met een van de conservatoren en ontdekten ze de rijke verhalen van het museum. Het publiek kon de tour live volgen via Instagram en zo deelnemen aan het gesprek.

Media- en middelenstrategie

Gezien het beperkte mediabudget, kozen we voor Instagram als primaire kanaal. Dagelijks spendeert de doelgroep uren op Instagram om diverse BN-ers te volgen. Door juist hen onze ambassadeurs te maken konden we zonder media inzet een groot bereik realiseren. We kozen voor de inzet van een verscheidenheid aan BN'ers om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. We selecteerden ze op hun intrinsieke motivatie, interesse en affiniteit met onderwerpen die je ook in het Rijksmuseum kan terugvinden. De afleveringen werden aangekondigd via PR, IG Stories en Facebook. De livestream startte vanuit het account van de BN'er, waarna we overschakelden naar het Rijks-account. Op deze manier werd het publiek van de BN-er ook het publiek van het Rijks. De afleveringen werden na livegang geplaatst op IGTV en Facebook.
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken