De OV-chipkaart. Hij zit al in je portemonnee, doe er bij NS ook wat mee.

De OV-chipkaart. Hij zit al in je portemonnee, doe er bij NS ook wat mee.

Categorie
Dienstverlening
Adverteerder
NS Reizigers
Bureau
Van Wanten en DDB
Jaar
2012
Paginanummer
122

Doelstelling

Awareness en gedrag gaan hand in hand. 60% van de regelmatige reizigers weet specifiek dat je de OV-chipkaart eerst moet activeren om er ook bij NS mee te kunnen reizen. 50% reist vervolgens ook bij NS met de OV-chipkaart (was 44% voor de campagne).

Doelgroep

Treinreizigers die al wel een OV-chipkaart hebben, maar deze nog niet gebruiken bij NS. Primair abonnementhouders, secundair reizigers zonder abonnement die vaker dan 6 keer per jaar reizen.

Concept

Inzicht: reizen met de OV-chipkaart bij NS levert gemak op, maar daarvoor moet je eerst activeren en saldo laden. Daarom stellen veel mensen toch nog even uit. Dat Nick zijn OV-chipkaart nog niet heeft geactiveerd om te reizen bij NS komt bijzonder ongelukkig uit. Een bekende fan (Wendy van Dijk) van Nick en Simon achtervolgt ze overal. In de bus, de tram, de metro en nu ook in de trein. Als je je OV-chipkaart toch al overal in het openbaar vervoer gebruikt, reis er dan nu ook mee bij NS. We activeren de reizigers via diverse eigen media, op stations en online: 'Hij zit al in je portemonnee, dus doe er bij NS ook wat mee. Regel het nu bij de NS-kaartautomaat'.

Media- en middelenstrategie

Op TV voor iedereen duidelijk maken dat het handig is om je OV-chipkaart te activeren om er dan ook bij NS mee te kunnen reizen. Bestaande abonnementhouders benaderen we gericht via e-mail. En net als andere reizigers via stations abri's, online advertising, printuitingen in titels als Metro en Spoor. Buiten de stations is de activatie-oproep nog algemeen, binnen verandert de call-to-action van "Regel het bij de kaartautomaat" naar "Regel het hier" in combinatie met gerichte uitleg op de kaartautomaat zelf. Overstapteams helpen reizigers desgewenst bij de automaat. De aanpak zorgt voor een hoge waardering, een Gouden Loeki nominatie en voor hoge scores op alle campagneniveaus: de bekendheid stijgt naar 97% (doel 85%), 75% weet specifiek dat je je OV-chipkaart moet activeren voor reizen bij NS en 57% van de abonnees met een Voordeelurenabonnement reist met de OV-chipkaart.
Ga naar campagnesite
Confetti achtergrond

Hoofdsponsor

Onze beeldbepalende sponsors die de SAN mogelijk maken